کد مطلب: ۲۸۸۹۴
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰

نشست بررسی تحولات شعر معاصر فارسی


کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در چارچوب مجموعه برنامه های «یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان» میزبان جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان زبان و ادبیات فارسی بود که در نشستی با عنوان «نیما خوانی - بررسی تحولات شعر معاصر فارسی» گردهم آمده بودند.
دکتر وارطان وسکانیان رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در آغاز این نشست با ارج نهادن به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و برگزاری مجموعه برنامه هائی در قالب یک ماه با ادبیات معاصر ایران، شعر فارسی را آئینه تمام نمای فرهنگ ایرانی دانست و تعمیق شناخت شعر فارسی و مراحل تحول و تکامل آن را لازمه هر ایرانشناسی خواند که در جستجوی شناخت دقیق و عمیق این کشور با فرهنگ و ادبیاتی با این سطح از غناست.
وسکانیان روابط دو کشور دوست و همسایه را در همه ابعاد گسترده و رو به ارتقاء توصیف کرده و نقش همکاری های فرهنگی و ادبی ایران و ارمنستان را در تحکیم این مناسبات مهم و شایان توجه قلمداد نمود.

سید حسین طباطبائی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با تشکر از فرصتی که کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان برای برگزاری این نشست فراهم آورده است، ضمن معرفی برنامه هائی که در قالب یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان توسط رایزنی فرهنگی و با مشارکت نهادهای علمی، فرهنگی و هنری ارمنستان برگزار شده و طی روزهای آینده خواهد شد، هدف اصلی تعریف این این سری برنامه ها را گسترش شناخت جامعه علمی، فرهنگی و ادبی ارمنستان با دستاوردهای ایران امروز در عرصه شعر و ادبیات دانست و ابراز امیدواری کرد این برنامه به سنتی سالانه در ارمنستان تبدیل گردد.

طباطبائی در ادامه ضمن بیان تعاریفی که از شعر در ادبیات فارسی از آغاز سرایش قطعات منظوم در قرن یازدهم میلادی تا کنون شده است پرداخت و زمینه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شکل گیری شعر نو فارسی و گونه های مختلف آن را برشمرد.
دکتر گارنیک گئورگیان استاد ادبیات کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان با تشکر از رایزنی فرهنگی به سبب توجه و اهتمام به ترویج ادبیات فارسی اعم از کلاسیک و معاصر در ارمنستان، ادبیات معاصر فارسی را واجد ظرفیت های پرشماری برای شناخت عمیق تر از فرهنگ ایران امروز دانست و ابراز امیدواری نمود با اجرای برنامه هائی از این دست زمینه برای آشنائی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران ارمنی با آثار معاصر ایرانی در حوزه شعر و داستان فراهم گردد.

در ادامه این برنامه شماری از دانشجویان سال سوم ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان به ارائه مطالب خود در خصوص پیشگامان شعر نو فارسی پرداختند.

این نشست با شعرخوانی دانشجویان از اشعار شاعران معاصر ایرانی پایان یافت.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST