کد مطلب: ۲۹۰۲۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰

اختتامیه «یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان»

در نشستی علمی و با حضور اساتید و دانشجویان ایرانشناسی و زبان فارسی در محل تالار پالیان های دانشگاه دولتی ارمنستان که با عنوان جمع بندی و اختتامیه «یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان» برگزار گردید، ضمن ارائه سخنرانی های اساتید ادبیات فارسی و مترجمین شعر معاصر ایران به زبان ارمنی، برگزیدگان اولین مسابقه شعرخوانی معاصر ایران معرفی شدند.

وارطان وسکانیان رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در آغاز این برنامه ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی به سبب ابتکار برگزاری این مجموعه برنامه ها که موجب جلب توجه بیشتر به ادبیات معاصر ایران در ارمنستان شد، ادبیات فارسی را در بردارنده مفاهیم بلند و آموزه های عمیقی دانست که در طول سده های متوالی پیام آور عشق و حکمت و ادب بوده اند و ادبیات معاصر ایران به عنوان دنباله تاریخی این میراث ارجمند فرهنگی و معنوی سرشار از این آموزه هاست.

وسکانیان افزود: من همواره تاکید کرده ام که همکاری های علمی و فرهنگی دو کشور زمینه را برای توسعه روابط سیاسی دو کشور هموار می کنند. روابطی که تاریخی سرشار از دوستی و تعامل را پشت سر گذاشته اند.

سیدحسین طباطبائی رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان با تشکر از کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان که میزبان این نشست باشکوه است، ادبیات فارسی را تجلی روح ایرانی و آئینه تمام نمای فرهنگ و هنر ایران دانست و افزود: می دانستیم که ادبیات کلاسیک فارسی در ارمنستان به خوبی شناخته شده است و آثار ارزشمندی از بزرگان ادب ایران به ارمنی ترجمه شده و به کرات مورد اقتباس نویسندگان و شاعران ارمنی قرار گرفته است. خوشحالم که بگویم مجموعه برنامه های یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان نشان داد که حق ادبیات معاصر نیز تا حد زیادی در کشور شما ادا شده است و به همت عزیزان مترجمی که برخی از آنها در این جلسه حضور دارند آثار زیادی از نویسندگان و شاعران معاصر ایرانی به ارمنی ترجمه شده و در اختیار دوستداران ادب این کشور قرار گرفته است.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان با برشمردن برنامه هائی که در خلال یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان به اجرا در آمد اظهار امیدواری کرد که این برنامه به سنتی سالانه تبدیل شده و با دامنه وسیع تر به نحوی که دیگر ژانرهای ادبی را نیز تحت پوشش قرار دهد در سالهای آینده ادامه یابد.

 

طباطبائی برگزاری مسابقه شعرخوانی از آثار شاعران معاصر ایران را یکی از برنامه های جذاب یک ماه با ادبیات معاصر ایران خواند که با استقبال گسترده علاقمندان مواجه گردید و شاهد خوانش های بسیار زیبا، درست و دقیق از اشعار شاعران معاصر ایرانی بودیم که در بخش پایانی برنامه بیشتر از این حضور مشتاقانه و سطح بالای دانش شرکت کنندگان در این مسابقه خواهیم گفت.

در ادامه برنامه اساتید کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان به ارائه مقالات خود پرداختند و به ترتیب خانم نونیک داربینیان با موضوع بررسی تطبیقی مدرنیسم در شعر نو فارسی و فرانسوی(با محوریت اشعار نیما یوشیج و شارل بودلر)، خانم آستقیک گقامیان با موضوع احمد شاملو قهرمان شعر غنائی معاصر فارسی و گارنیک گئورکیان با موضوع انعکاس عقاید خداجوئی و متافیزیکی در شعر معاصر فارسی به ایراد سخنرانی پرداختند.

ادوارد حق وردیان مترجم پیشکسوت ارمنی که آثار زیادی را از ادبیات داستانی و شعر معاصر ایران به ارمنی برگردانده است و ادیک پوغوسیان مترجم آثار شاعران امروز ایرانی به ارمنی نیز در سخنانی به تشریح ویژگی های ادبیات معاصر ایرانی و ضرورت تداوم ترجمه و گسترش آشنائی کتابخوانان و علاقمندان شعر وادب ارمنی با آنها پرداختند.

در بخش پایانی این برنامه برگزیدگان مسابقه شعرخوانی معاصر فارسی معرفی شدند. طباطبائی رایزن فرهنگی کشورمان با طرح این مهم که سطح و کیفیت شعرخوانی دوستان شرکت کننده در این مسابقه از اشعار بعضا دشوار شاعرانی مثل نیما یوشیج بسیار بالاتر از سطح انتظار بوده است و در این راستا با همکاری بنیاد سعدی و اپلیکیشن فیلیمو تصمیم گرفتیم هدیه ای به همه شرکت کنندگان بدهیم، گواهینامه شرکت در مسابقه و اشتراک یک ماهه رایگان اپلیکیشن تِلِویکا ( نسخه خارج از کشور فیلیمو) را به هر 27 شرکت کننده در این مسابقه اعطاء نمود و به برگزیدگان رتبه های اول تا سوم این مسابقه نیز علاوه بر لوح تقدیر، اشتراک یک ساله بینهایت اپلیکیشن طاقچه اعطاء گردید.

گفتنی است در خلال یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان برنامه های متعددی با هدف معرفی شاعران و نویسندگان معاصر ایرانی و دستاوردهای ایران امروز در عرصه ادبیات در مراکز علمی، فرهنگی و ادبی ایروان به اجرا در آمد که با استقبال گسترده علاقمندان و انعکاس رسانه ای شایان توجهی همراه شد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST