کد مطلب: ۲۹۴۲۷
تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

چرا کتاب‌فروشی مروارید تعطیل شد؟

ایسنا:  منوچهر حسن‌زاده تعطیلی کتاب‌فروشی نشر مروارید را یک تصمیم درون نشر می‌داند و می‌گوید: یک ناشر نمی‌تواند کتابفروش باشد.

مدیر انتشارات مروارید درباره تعطیلی کتاب‌فروشی این انتشارات در خیابان انقلاب به ایسنا گفت: مصلحت دیدیم که فروشگاه را واگذار کنیم اما نشر به کار خود ادامه می‌دهد. به نظرم یک ناشر نمی‌تواند کتابفروش باشد و فروشگاه به نوعی مزاحم کار انتشارات بود، بنابراین تصمیم گرفتیم فروشگاه را واگذار کنیم و آن را برای فروش گذاشته‌ایم.

او درباره دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی نشر مروارید اظهار کرد: این یک تصمیم داخلی نشر بود. با درگذشت امیر علی‌بیک، مدیر فروشگاه انتشارات، دوستان دیگر توان مدیریت فروشگاه را نداشتند و به تصمیم تعطیلی کتاب‌فروشی رسیدیم.

حسن‌زاده درباره این‌که ناشران معمولا تمایل دارند فروشگاهی برای عرضه محصولات‌شان داشته باشند گفت: مثلا نشر چشمه یک خانواده فوق‌العاده‌ هستند، چه خود آقای حسن کیائیان، چه فرزندان‌شان، آن‌ها یک تیم هستند. متأسفانه این تیم برای ما فراهم نشد و ناگزیر بودیم، دوستان قدیمی دیگر پا به سن هستند و مصلحت دیدیم فروشگاه را واگذار کنیم، چه بسا کتاب‌فروشی شود. اما خود انتشارات مروارید با قوت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد.

این پیشکسوت نشر درباره این‌که اگر شرایط فراهم باشد آیا وجود کتاب‌فروشی به ناشر کمک می‌کند، توضیح داد: همان‌طور که گفتم کتاب‌فروشی بخصوص با وجود فعالیت‌های اینترنتی مزاحم کار نشر است. ما بعد از ۶۰ سال به این نتیجه رسیدیم که حداقل در شرایط حاضر وجود فروشگاه برای نشر به مصلحت نیست. نشر مراوید با قدرت و قوت دارد کار می‌کند و فروشگاه اینترنتی‌ هم فوق‌العاده فعال است.

او درباره شرایط کرونا و تأثیر آن بر صنعت نشر و این‌که آیا تأثیری بر تصمیم به تعطیلی داشته نیز گفت: کرونا تأثیر منفی آن‌چنانی بر صنعت نشر نگذاشت شاید تأثیر مثبتی هم گذاشت زیرا مردم را خانه‌نشین کرد و به احتمال زیاد حجم سفارش‌ها و خواندن کتاب هم بیشتر شد.

انتشارات مروارید در سال ۱۳۴۰ بنا به پیشنهاد مجید روشنگر و با مشارکت فریدون نیکنام، منوچهر حسن‌زاده و پرویز علی‌بیک تاسیس شد. نخستین کاری که انتشارات مروارید چاپ کرد رمانی بود به نام دلشکسته کارِ ناتانیل وست که به ترجمه عبدالله توکل منتشر شد. فعالیت این انتشارات با چاپ شعرهای بیژن جلالی برای اولین‌بار ادامه یافت.

در سال ۱۳۴۱ با اجاره مغازه‌ای روبه‌روی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب اسلامی فروشگاه کتاب انتشارات مروارید با نام «خانه کتاب» راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۴۲ فروغ فرخزاد برای چاپ کتاب شعر جدیدش - تولدی دیگر - به مروارید مراجعه کرد. سال ۱۳۴۵ بهرام بیضایی دنیای مطبوعاتی آقای اسراری را برای انتشار به مروارید سپرد. بدین ترتیب فعالیت انتشارات مروارید ادامه یافت و صدها کتاب در سالیان بعد منتشر کرد.

این نشر همچنین در صفحه خود نوشته است: از افتخارات مروارید آن که حدود ۸۰ % کتاب‌های منتشر شده هر سال، کتاب‌های تجدید چاپ است که از دو تا بیش از چهل بار تجدید چاپ شده‌اند. مروارید سعی دارد از جوانان بااستعداد حمایت کند. ضمن آن که اساتید و شاعران و فضلای ارجمند کماکان مسند ویژه خود را دارند.


کتاب‌های فروشگاه اینترنتی مروارید در گروه‌های ادبیات، اقتصاد، تاریخی، جامعه‌شناسی، جغرافیا، حسابداری، حقوقی، دامپروری، دانشگاهی، رمان، روانشناسی، زبان‌های خارجه، زمین‌شناسی، سیاسی، شعر، علوم تربیتی، علوم پایه، عمران، فلسفه، فنی، متفرقه، مدیریت، مذهبی، معماری، مهندسی کنترل، مکانیک، نمایشنامه، هنری، پزشکی، کارشناسی ارشد، کامپیوتر، کشاورزی، کودک و نوجوان و... دسته‌بندی شده‌است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST