کد مطلب: ۳۰۰۵۹
تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱

«در ستایش ادبیات» و راز موفقیت نویسنده برنده‌ جایزه‌ ادبی نوبل

هنرآنلاین: کتاب حاضر شامل دو بخش و هر یک کتابی مستقل است. بخش اول «گفتگو در پرینستون»، ترکیبی از دغدغه‌ها و نظرهای ماریو بارگاس یوسا به‌عنوان روشنفکر و نویسنده در قالب گفت‌وگو، مقاله و نقد و بررسی است. در اصل پژوهشی دانشگاهی پیرامون پنج اثر داستانی یوسا است که با حضور دانشجویان و دو استادشان روبن گایو و یوسا در یک نیم سال تحصیلی در دانشگاه پرینستون انجام گرفته است.

بخش دوم با عنوان «در ستایش ادبیات» مجموعه‌ای است از چند یادداشت و سخنرانی یوسا که آخرین آن‌ را هنگام دریافت جایزه‌ ادبی نوبل سال ۲۰۱۰ در آکادمی نوبل ایراد کرد. این مجموعه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط «شورای مربیان تیزهوشان سندیکای ملی کارکنان آموزش و پرورش وابسته به مربیان بدون مرز مکزیک» در کتابی نه‎چندان پر حجم انتشار یافت، سپس در سال ۲۰۱۵ موسسه‌ انتشاراتی تائروس Taurus بارسلون نیز با صفحه‌آرایی جدید آن را منتشر کرد که با استقبال جوامع ادبی و منتقدان اسپانیایی مواجه شد، کتاب حاضر ترجمه‌ این نسخه است.

در بخشی از مقدمه کتاب به‌قلم رضا خندان آمده است : «ماریو بارگاس یوسا برنده‌ جایزه‌ ادبی نوبل ۲۰۱۰، در ایران نویسند‌ه‌ نام آشنایی است. آثار ترجمه و منتشر شده‌ او به زبان فارسی بسیارند و مترجمانش متعدد. با وجود آنکه مقالات بسیاری درباره‌ سیاست و ادبیات نوشته و شماری از آن‌ها نیز به فارسی ترجمه شده، در ایران به‌عنوان رمان‌نویس شهرت دارد. برای شناخت او، از زندگی شخصی تا افکار ادبی و سیاسی، رجوع به رمان‌هایش کفایت نمی‌کند. رمان‌ها اگر ضمیر ناخوآگاه نویسنده را نشان می‌دهند مقالات و گفتارها از ضمیر خودآگاه او می‌گویند؛ از درک، احساس و نگاهی که به جهان دارد. این نکته به‌ویژه درباره‌ یوسا راست درمی‌آید که در مقاله‌ها و گفتارهایش از همه‌چیز خود، شخصی و اجتماعی، کودکی و نوجوانی و جوانی و بزرگسالی، عشق‌ها و کارها و تغییرات فکری و ادبی‌اش نوشته و گفته است. در پرتو مطالعه‌ مقاله‌های او درک روشن‌تر و عمیق‌تری از رمان‌هایش به‌دست می‌آید. اهمیت مطالعه‌ آثار غیرداستانی یوسا فقط به همین مورد خلاصه نمی‌شود؛ زیرا او نظرش را درباره‌ بسیاری چیزها گفته است اینکه کدام نویسندگان آمریکای لاتین و جهان، چگونه در کار و زندگی او تاثیر داشته‌اند؛ اینکه نقش و جایگاه ادبیات و به‌ویژه داستان در زندگی چیست؛ نحوه‌ علاقمندی‌اش به روایت‌گری و داستان‌نویسی و... همه را می‌شود در مقاله‌های پرشماری که نوشته است، خواند. در مقاله‌های یوسا می‌توان به بخشی از راز موفقیت او به‌عنوان داستان‌نویس و به راز موفقیت آثارش پی برد».

کتاب «در ستایش ادبیات» ماریو بارگاس یوسا با گردآوری و برگردان منوچهر یزدانی به‌تازگی از سوی انتشارات حکمت کلمه منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST