کد مطلب: ۳۰۰۹۵
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱

صائب برخلاف ایران در هند و پاکستان غریب نیست

مهر: عارف نوشاهی، ایران‌شناس برجسته پاکستانی شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت صائب تبریزی اظهار داشت: صائب مدتی در هندوستان زندگی کرده و شایسته بود برای عرض احترام در این مراسم شرکت کنم. صائب اگر در ایران غریب است، اما در شبه قاره هند، پاکستان، تاجیکستان و افغانستان غریب نیست و پیروان بسیار زیادی دارد. اولین دیوان به خط و مهر صائب در موزه ملی پاکستان وجود داشت که در دهه ۱۹۷۰ با ابتکار دولت پاکستان از روی آن چاپ‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: لائک جونبوری یکی از شاعران هندی بود که صائب را دوست داشت و به دیدار او در اصفهان آمده است. در این سفر صائب ابیات لائک را تحسین کرده و بیتی برای او گفته است. این داستان‌ها نشان دهنده ارتباط مؤثر و خوب بین ادیبان ایرانی و هندی بوده است.

صائب یکه‌تاز سبک اصفهان است

در ادامه مرتضی کارگر، دبیر انجمن صائب گفت: پدر صائب یکی از هزار تاجر متولی بود که به دستور شاه‌عباس اول به اصفهان کوچانده شد. پدر صائب در بین سه سبک ادبیات ایران یعنی خراسانی، عراقی و اصفهانی شاعر با دو خصوصیت بود، یکی مرفه‌ترین شاعر و دوم پرکارترین شاعر در بین همه سبک‌ها.

وی ادامه داد: او رفاه برای برای ادبیات خرج کرد، صائب دو ساله بود که همراه پدر عازم اصفهان شد و پس از تحصیل علوم، عازم سفر مکه شد و سپس به مشهد رفت. او در سال ۱۰۳۴ عازم هند شد و از آنجا به هرات و کابل رفت و حاکم کابل استقبال گرمی از او کرد. دلیل سفر صائب از اصفهان به هند را سیاحت و تجارت دانسته‌اند.

کارگر تاکید کرد: صائب در سال ۱۰۳۹ به عنوان ملک‌شعرای دربار هند منصوب می‌شود و پدر او برای بازگرداندنش به اصفهان سفری به هند داشته و او را با خود به اصفهان بازگرداند. او در نهایت سال ۱۳۰۴۲ با اصفهان آمد و ملک‌الشعرایی و وزیر اعظم شاه عباس ثانی شد.

دبیر انجمن صائب افزود: باغ کنونی صائب، خانه پدری صائب و محلی برای گردهم جمع شدن اهالی دل بوده است. شایسته است این بنا و محل آنچنان که در شأن صاحب است، احیا و ساماندهی شود. صائب پیشتاز سبک اصفهان، که به اشتباه سبک هندی نامیده می‌شود، در شعر پارسی است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST