کد مطلب: ۳۰۲۳۳
تاریخ انتشار: شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱

کتاب اخلاق‌شناسی نوین؛ نظریه‌های اخلاقی منتشر شد

مهر: کتاب اخلاق‌شناسی نوین؛ نظریه‌های اخلاقی نوشته شیفرلندو به تازگی با ترجمه ابوالقاسم فنایی و ایمان عباس‌نژاد توسط انتشارات سروش مولانا منتشر و روانه بازار نشر شده است.

شاید به توان فلسفه اخلاق را کاربردی‌ترین زیرشاخه فلسفه نامید؛ کتاب اخلاق‌شناسی نوین در یازده فصل طرح درس جامع و گام‌به‌گامی است برای آشنایی با نظریه‌های اخلاقی در فلسفه اخلاق (اخلاق هنجاری). شهرت علمی نویسنده در رشته فلسفه اخلاق، تخصص ابوالقاسم فنایی (دارای دکتری فلسفه اخلاق از دانشگاه شفیلد و استاد صاحب‌نظر در این حوزه در ایران) در موضوعی که در آن دست به ترجمه زده است، و محتوای نظام‌مند کتاب که می‌کوشد خواننده را در مسیری درست برای آشنایی و یادگیری این رشته پله‌پله راهنمایی کند از نکاتی است که می‌تواند ترجمه فارسی این کتاب را در جایگاه یکی از بهترین منابع برای آشنایی ابتدایی و پیشرفته با فلسفه اخلاق قرار دهد.

نویسنده کوشیده کتاب را به گونه‌ای بنویسد که هر مخاطبی در هر سطحی بهره‌ای مناسب از آن داشته باشد. در پایان هر فصل مفاهیم کلیدی و پرسش‌های اصلی فصل آمده که خواننده می‌تواند درک خود از آن فصل را با پاسخ به آن پرسش‌ها محک بزند. همچنین، در فصول ۳ تا ۱۱، در پایان درس گزیده‌ای از یکی از معتبرترین متون کلاسیک رایج درباره موضوع آن فصل آمده که می‌تواند برای خوانندگانی با دانش خوب از فلسفه اخلاق بسیار راهگشا باشد. نویسنده نه‌تنها نظریات موجود را مطرح می‌کند بلکه در تمام کتاب کوشیده تفکر نقادانه را در پرداختن به هر دیدگاهی به خواننده بیاموزد. در بررسی نظریات نیز جانت انصاف را رعایت کرده و دلایل اقبال به آن نظریه را در کنار مشکلات نظریه مدنظر به خوبی تبیین کرده است.

نویسنده کهنه‌کار این اثر در فصل نخست با عنوان «اخلاق چیست» می‌کوشد تصویر واضحی از چیستی فلسفه اخلاق، تفاوت‌های این رشته با سایر عناوین مطرح و سرآغازهای تفکر اخلاقی را به خواننده نشان دهد.

گام دوم در کتاب آشنایی خواننده با شیوه استدلال‌ورزی در فلسفه اخلاق و اصول منطقی مطالعه این رشته است و خواننده در این فصل با مفاهیم و اقسام استدلال‌های مطرح در این رشته و مغالطات پردامنه‌ای که در مسیر تفکر اخلاقی رخ می‌دهد آشنا می‌شود.

سایر فصول به صورت جزئی‌تر به نظریه‌های موجود در این رشته می‌پردازد که مختصراً از این قرارند:

  • فصل سوم: درباره خودگزینی اخلاقی، نسبی‌انگاری و شکاکیت در حوزه اخلاق است.
  • فصل چهارم: درباره چیستی زندگی اخلاقاً خوب سخن می‌گوید. لذت‌گرایی، نظریه ارضای امیال از دیدگاه‌هایی است که در این فصل بررسی می‌شود.
  • فصل پنجم: نویسنده در این فصل به سراغ نظریه معروف نتیجه‌گرایی رفته است و جذابه‌های و مشکلات این نظریه را به خواننده نشان داده است.
  • فصل ششم: این فصل نظریه اخلاقی کانت (وظیفه‌گرایی) و مفاهیم مهم آن را بررسی می‌کند.
  • فصل هفتم: چیستی، پیشینه، فواید و مشکلات نظریه قرارداد اجتماعی را می‌توانید در این فصل بیابید.
  • فصل هشتم: نظریه قانون طبیعی، تصورات رایج درباره سرشت بشر از نکاتی است که در این فصل توضیح داده می‌شود.
  • فصل نهم: اخلاق وظایف در نگاه نخستین و رویکرد کثرت‌گرایانه دیوید رأس از بحث‌های بسیار جالب این کتاب است.
  • فصل دهم: آشنایی با نظریه اخلاق فضیلت در این فصل به وجود می‌آید.
  • فصل یازدهم: آخرین فصل کتاب به یکی از جدیدترین نظریات موجود در فلسفه اخلاق یعنی اخلاق مراقبت و رویکرد فمنیستی به اخلاق می‌پردازد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST