کد مطلب: ۳۰۲۷۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

داستانی سیاسی عاشقانه‌

هنرآنلاین: ابوالفضل الله‌دادی با این توضیح که وقایع تاریخی رمان «باغ‌های تسلا» مستند است به هنرآنلاین گفت: پریسا رضا، نویسنده در این باره تحقیق کرده ولی شخصیت‌ها ساخته ذهن اوست و وارد رویدادهای تاریخی شده‌اند.

او با بیان این که رمان در پنج فصل «حوا، معصومیت دوزخ»، «گوهر، فرشته مادر خردسال»، «مهین، لذت زن»، «فیروزه، رویای یک مرد عاقل» و «الهه، ایزدبانوی کشتی‌شکستگان» نوشته شده، ادامه‌داد: داستان از کودتای رضاشاه شروع می‌شود و در شبی که کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاده است به پایان می‌رسد. در فاصله این دو تاریخ قصه زندگی دو شخصیت اصلی رمان یعنی طلا و سردار و مواجهه آن‌ها با پیچیدگی‌های زمانه‌شان روایت می‌شود. آن‌ها سفر اودیسه‌واری را از قمصر شروع می‌کنند و اطراف تهران ساکن می‌شوند.

الله‌دادی با این توضیح که هجرت شخصیت‌های اصلی رمان مصادف با کودتاست و رضاخان، رضاشاه شده تصریح‌ کرد: همچنین مخاطب با سیر تحولاتی که این کودتا به همراه دارد روبه‌رو است. از طرفی کارهایی که رضاشاه برای تغییر فرهنگی انجام داده و از سویی وحشتی که در کشور حاکم شده است. به‌تدریج شخصیت‌های دیگر وارد داستان می‌شوند و داستان ابعاد تازه‌ به خودش می‌گیرد. طلا و سردار صاحب پسری به اسم بهرام می‌شوند که او را از کودکی دنبال می‌کنیم تا سالی که وارد دانشگاه شده است. بهرام به فعالیت‌های سیاسی روی می‌آورد و از دریچه چشم اوست که با تحولات سیاسی آن روزگار از جمله دوران زمامداری محمد مصدق آشنا می‌شویم.

او با اشاره به جذابیت‌های رمان «باغ‌های تسلا»، اظهارداشت: وقتی کتاب را از زبان فرانسه خواندم به‌نظرم رسید لازم است ترجمه شود چون کمتر رمانی داریم که به آن دوره مشخص از تاریخ ایران پرداخته باشد. از سویی موضوع کتاب درباره برهه‌ای از تاریخ است که به آن علاقه زیادی دارم. البته باید بگویم نویسنده با در نظر گرفتن اتفاق‌های تاریخی آن دوره داستانی سیاسی عاشقانه‌ای نوشته است. مهم‌ترین چالش من در ترجمه «باغ‌های تسلا» پیدا کردن لحن درست کتاب بود. رمان شاعرانه است و این شاعرانگی در سرتاسر متن دیده می‌شود. با این حال این شاعرانگی به‌ اندازه است و اگر کمی از محور خودش خارج می‌شد ممکن بود به روایت آسیب بزند. خوشبختانه خانم رضا بعد از خواندن ترجمه لحنی را که انتخاب کرده بودم کاملا تایید کردند و امیدوارم خوانندگان این رمان هم از آن لذت ببرند.

پریسا رضا نویسنده ایرانی-فرانسوی است که از ۱۷ سالگی در فرانسه زندگی می‌کند. «عطر معصومیت» و «اعترافات یک آنارشیست» از دیگر آثارش به‌شمار می‌آیند. رمان «باغ‌های تسلا» که در نشر برج منتشر شده جوایزی چون جایزه‌ «سنگور» را در ۲۰۱۵ و «کِبِک ـ فرانس ماری ـ کِلِر ـ بِلِه» را در ۲۰۱۷ گرفته است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST