کد مطلب: ۳۰۳۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲

دوره‌ی آموزشی تاملات دکارت: تولد سوژه‌ی مدرن

دوره‌ی آمورشی «تاملات دکارت: تولد سوژه‌ی مدرن» با تدریس محمدمهدی اردبیلی، از اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
این دوره به بازخوانی و واکاوی کتاب تاملات دکارت می‌پردازد. جلسه‌ی نخست به طرح مقدماتی درباره‌ی اندیشه مدرن و ریشه‌های آن با تاکید بر دو چهره‌ی شاخص دقایق ابتدایی آن، یعنی فرانسیس بیکن (پدر تجربه گرایی مدرن) و هابز (یکی از بنیان‌گذاران عقلگرایی مدرن) خواهد پرداخت. جلسه‌ی دوم به مقدماتی در خصوص کلیات فلسفه‌ی دکارت و جایگاه کتاب تاملات اختصاص می‌یابد. جلسات بعدی به بازخوانی و تحلیل تاملات شش‌گانه‌ی دکارت پرداخته می‌شود و در ‌‌‌نهایت نتایج فلسفی حاصل از تاملات و تاثیرات آن بر فلاسفه‌ی پسادکارتی، به ویژه اسپینوزا و لایب‌نیتز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این دوره‌ی آموزشی در پنج جلسه، روزهای یک‌ شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن اول اردیبهشت است و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام از هفدهم فروردین می‌توانند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.


منبع اصلی لازم برای استفاده‌ی دانشجویان:
•    دکارت، رنه، ۱۳۸۵، تاملات در فلسفه‌ی اولی، ترجمه: احمد احمدی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
منابع دیگر جهت مطالعات تکمیلی دانشجویان:
•    کاپلستون، فردریک، ۱۳۸۸، از دکارت تا لایب‌نیتز (تاریخ فلسفه جلد ۴)، ترجمه: غلامرضا اعوانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
•    بریه، امیل، ۱۳۹۰، تاریخ فلسفه قرن هجدهم، ترجمه: اسماعیل سعادت، تهران: نشر هرمس.

کلید واژه ها: محمدمهدی اردبیلی -
0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    شهاب چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
    با سلام من متاسفانه دیر با کلاسهای دکتر اردبیلی آشنا شدم، آیا می توان فایل صوتی آنها را از شهرکتاب تهیه کرد؟ پاسخ: دوره‌های آموزشی ضبط نمی‌شوند.
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST