کد مطلب: ۳۰۴۸۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

فیلسوفان بزرگ جهان چه پرسش‌های داشتند؟

ایسنا: «پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان: ۲۳ پرسش مهم فلسفی» نوشته لِشِک کولاکوفسکی با ترجمه شهاب‌الدین عباسی منتشر شد.

به گزارش ایسنا،در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:«کولاکوفسکی در کتاب حاضر به تحلیل و بررسی ۲۳ پرسش مهم فلسفی می‌پردازد. کار او در این کتاب با سقراط شروع می‌شود و به هوسرل می انجامد.

او در این اثر خواننده را با برخی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین مسائل فلسفی همراه می‌کند: ایا اراده آزاد یا اختیار داریم؟ آیا می‌توانیم چیزی بدانیم؟ عدالت چیست؟ چرا در جهان شر وجود دارد؟ سرچشمه حقیقت چیست؟ آیا خدا می‌تواند وجود نداشته باشد؟ آیا می‌توانیم چیزی را که می‌بینیم باور کنیم؟ این پرسش‌ها ما را به تفکر درباره شیوه زندگی، کار، ارتباط با یکدیگر و نگرش به جهان وا می‌دارند. و کولاکوفسکی با زبانی فصیح و روشن درباره ذات این ایده‌ها و اندیشه‌ها و اهمیت همیشگی‌شان کندوکاو می‌کند و ما را با چهره‌های بزرگ اندیشه غربی آشنا می‌سازد: از سقراط و قدیس آگوستین تا دکارت و نیچه و دیگران.»

در معرفی نویسنده کتاب عنوان شده است: «لشک کولاکوفسکی در سال ۱۹۲۷ در شهر رادوم لهستان به دنیا آمد. در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۴۵، در دانشگاه ووچ و بعد در دانشگاه ورشو تحصیل کرد و در سال ۱۹۵۳ در آنجا دکترای فلسفه گرفت. در دانشگاه ورشو استاد فلسفه شد. سال‌هایی در موسسه فلسفه آکادمی علوم لهستان کار کرد و نیز سردبیر چند نشریه بود. در مارس ۱۹۶۸، حکومت لهستان از دانشگاه اخراجش کرد و پس از آن طی سال‌های ۱۹۶۸-۱۹۶۹ استاد مدعو در گروه فلسفه مک‌گیل، مونترال و سپس در سال‌های ۱۹۶۹-۱۹۷۰ استاد مدعو در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شد. در سال ۱۹۷۵ استاد مدعو در دانشگاه ییل شد. از ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴ استاد کمیته اندیشه اجتماعی در دانشگاه شیکاگو بود. از سال ۱۹۷۰ تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۱۹۹۵ هم محقق ارشد دانشگاه آل سولز آکسفور بود.

کولاکوفسکی نویسنده بیش از سی‌عنوان کتاب است؛ «پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان» به زبان لهستانی نخستین‌ بار در سال ۲۰۰۴ منتشر و از آن سال به بعد بارها تجدید چاپ شد. ترجمه انگلیسی آن نیز در سال ۲۰۰۷ انتشار یافت. کولاکوفسکی در این کتاب نخواسته « کتاب درسی» به دست بدهد، بلکه به تعبیر خودش دوست داشته به این فیلسوفان بزرگ، با تمرکز بر یک ایده در دنیای اندیشه هریک از ایشان، نزدیک شود- ایده‌ای مهم، ایده‌ای که در بنای فلسفی هرکدام‌شان نقشی بنیادی دارد و امروزه هم می‌توانیم آن را بفهمیم؛ «ایده‌ای که تاری در وجودمان را می‌لرزاند و به ذهن ما می‌نشیند و صرفا تکه‌ای از اطلاعات تاریخی نیست.» او هر ۲۳ گفتار را با پرسش‌هایی خطاب به خواننده به پایان می‌برد: پرسش‌هایی که از اندیشه آن فیلسوف بر می‌خیزد و هنوز هم اهمیت دارند.

این کتاب در ۲۶۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با بهای ۱۵۵ هزار تومان در انتشارات مان کتاب راهی بازار کتاب شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST