آموختن با لالایی

 اعتماد: «با لالایی یاد می‌گیرم» که به قلم مهرداد محمدپور و در شانزده قطعه جداگانه سروده شده؛ عنوان نخستین مجموعه لالایی فرهنگی - آموزشی تالیفی ایرانی با موضوع ادبیات کودک است که به زبان ترانه و در سیصد و نود و چهار بیت به رشته تحریر در آمده و می‌خواهد روایتگر موضوعات جالب توجهی باشد. 

۱- بخش مکتوب این اثر شامل: شانزده جلد کتاب مصور مجموعا در سیصدوهشتادوچهار صفحه که به همت لیدا طاهری، به صورت دستی و با تکنیک میکس تصویرسازی شده؛ تا هر بیننده‌ای را در همان نخستین نگاه، مجذوب زیبایی‌های سحرانگیز سبک تصویرگری خود کند، چرا که بر اساس موضوع و درونمایه تشکیل‌دهنده هر شعر یا قصه جالبی که تصویرگری آن به وی سپرده می‌شود؛ پیوسته می‌کوشد با قلم ظریف و پرکار خود؛ شخصیت‌پردازی‌های کودکانه و جذابی را در دنیای هیجان‌انگیزی از رنگ‌های ترکیبی گرم و سرد، به تصویر بکشد؛ تا همچنان با ارایه مجموعه‌های چشم‌نوازی از تصاویری خیال‌انگیز، مخاطبانش را غافلگیر کند.

۲- بخش شنیداری شامل: روایت کلامی پنجاه صفحه از متن‌های تالیفی به نظم و نثر مجموعا در شانزده قطعه که عذرا وکیلی آن را روایت کرده؛ تا با لحن مادرانه خود همچون پنجاه سال گذشته، علاوه بر خلق خاطرات ماندگار برای کودکان امروز و فردا، خاطرات خوش کودکان دیروز را نیز، همچنان برای‌شان زنده نگه دارد. البته به لطف همراهی موسیقی‌های روح‌نوازی از Andrew Fitzgerald و Jeff Victor که در سبک New-age music ساخته شدند؛ تا روایت موسیقایی خلاقانه‌ای باشند از شناخته‌شده‌ترین تم‌های لالایی‌های کودکانه. نغمه‌های آرام و دلنشینی که با صدای جادویی سازهایی همچون: پیانو، ویولن، باسون، گیتار، فلوت، بلز و سمپل‌های گوش‌نواز جعبه موسیقی که بسیار هم خیال‌انگیزند؛ شنیدنی‌تر می‌شوند؛ تا علاوه بر نوزادان و کودکان، والدین شان نیز همراه آنها، لذت یک خواب شیرین را تجربه کنند. البته این موسیقی‌ها را به تناوب در تمام طول شبانه‌روز هم می‌توان شنید. به عنوان مثال: هنگام مطالعه، یا همزمان با انجام فعالیت‌های هنری، یا وقت رسیدگی به کارهای روزانه در منزل، یا داخل اتومبیل در حال رانندگی، چرا که فضای کلی حاکم بر ساختار این موسیقی‌ها، آنقدر روشن و امیدبخش است که با هربار شنیده شدن به میزان قابل ملاحظه‌ای، از شدت هیجانات روانی ناخوشایند شنوندگانش کاسته می‌شود. انتخاب و تدوین موسیقی متن اثر یادشده نیز توسط مهرداد محمدپور صورت گرفته که از میان هفتصد و بیست قطعه موسیقی، شانزده قطعه بی‌نظیر را در خود جای داده است؛ تا لذت گوش سپردن به لالایی‌ها، با همراهی این ملودی‌های خاطره‌انگیز دوچندان شود. ناگفته نماند نسخه بی‌کلام این موسیقی‌های رویایی نیز که همچون دنیای کودکان، پاک و بی‌آلایشند؛ در بخش شنیداری مجموعه مذکور قابل شنیدن است تا با ایجاد آرامش روانی پایدار در مخاطبان جدی این‌گونه آثار، استرس ناشی از تنش‌های روزمره را که امروزه یکی از شایع‌ترین عوارض زندگی مدرن در جوامع صنعتی به شمار می‌آید از آنها دور کند تا به تدریج و با تمرکز ذهنی بیشتری، به فعالیت‌های معمول‌شان ادامه دهند. البته در صورتی که گوش سپردن به چنین موسیقی‌های آرامش‌بخشی که تمرکز ذهنی شنوندگانش را نیز به مرور زمان تقویت می‌کند؛ همواره از سوی آنها جدی تلقی شود.

 هدف از تولید این مجموعه آموزش موضوعات بسیار مهمی است که نمونه‌های متعدد آن را علاوه بر کتب درسی دوره پیش‌دبستانی، در اغلب کتاب‌های درسی تمام پایه‌های دوره ابتدایی هم، به وضوح می‌توان مشاهده کرد. اما به دلیل تنوع موضوعات و گستردگی مطالب از یک‌سو و نحوه آموزش آن به دانش‌آموزان از سوی دیگر که جذابیت چندانی هم برای‌شان ندارد؛ به نظر می‌رسد لذت واقعی مطالعه و درک آن را نیز در کتاب‌های درسی خود، آنچنانکه باید احساس نمی‌کنند. دلایل تامل‌برانگیزی که خوشبختانه زمینه‌ساز شکل‌گیری این مجموعه نوآورانه شد؛ تا با بهره‌گیری هوشمندانه از زبان هنر به شیوه خلاقانه‌ای، گنجینه منحصر به فردی از متفاوت‌ترین لالایی‌های فرهنگی آموزشی را در دسترس دوستدارانش قرار دهد؛ به این امید که لذت واقعی مطالعه و درک آن را هرگز از یاد نبرند! هرچند ناگفته پیداست که دوستداران این منظومه خیال‌انگیز را، تنها در میان جامعه دانش‌آموزی، نباید جست‌وجو کرد چرا که برای لذت بردن و کسب آگاهی بیشتر از این دایره‌المعارف فرهنگی - آموزشی، نه محدودیت سنی خاصی برای مخاطبانش در نظر گرفته شده و نه گروه‌های خاصی صرفا مخاطب آن هستند. بنابراین همه افراد جامعه در صورت تمایل خواهند توانست یکی از مخاطبان جدی «با لالایی یاد می‌گیرم» باشند؛ تا به موضوعات مطرح شده در آن، با عناوین شانزده‌گانه -گل‌ها، گیاهان دارویی، درختان، میوه‌های بهار و تابستان، میوه‌های پاییز و زمستان، سبزیجات، صیفی‌جات، لبنیات، طبیعت، آبزیان، پرندگان، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی، حشرات، منظومه شمسی، رنگ‌ها - از زاویه دیگری بنگرند.

شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب: 30816
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST