کد مطلب: ۳۳۴۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲

مروری کوتاه بر فلسفه‌ی مالبرانش و لایب‌نیتس

دوره‌ی «مروری بر فلسفه‌ی لایب‌نیتس و مالبرانش» در چهار جلسه با تدریس محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
مالبرانش و لایب‌نیتس دو نمونه‌ی شاخص از عقل‌گرایی قرن هفدهم هستند که در کنار دکارت و اسپینوزا مربع عقل‌گرایان مدرن را تشکیل می‌دهند. مالبرانش با برقراری پیوند میان عقلگرایی مدرن (دکارت) و نوافلاطون‌گرایی قرون وسطایی (آگوستینوس) و با بیان نظریه‌ی علل موقعی (Occasionalism) توانست تببینی متفاوت از مسائل فلسفی، به ویژه دوالیسم دکارتی به دست دهد که آرای او به اجمال در این دوره‌ی آموزشی بررسی می‌شود. همچنین در ادامه به اندیشه‌ی لایب‌نیتس پرداخته می‌شود و با معرفی مفهوم کلیدی «موناد» (با تکیه بر مقاله‌ی «اصول فلسفی موسوم به مونادولوژی»)، اصل اساسی اندیشه‌ی وی ـ «اصل جهت کافی»، «اصل اینهمانی نامتمایزان» و «اصل هماهنگی پیشین بنیاد» ـ بررسی خواهد شد.
این دوره‌ روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۶ مرداد ۱۳۹۲ است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا اول مرداد فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST