کد مطلب: ۳۴۴۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲

چند پیشنهاد تابستانی برای کودکان

روزبه رحیمی:

دعاهای قبل خواب
(مجموعه دعاهای کودکانه)
نویسنده: سید سعید هاشمی


این کتاب شامل ۴۲ دعای کودکانه ویژه‌ی کودکان پیش‌دبستانی است که بازتاب‌دهنده‌ی دنیای ساده و بی‌آلایش آن‌ها است. زبان کودکان و دغدغه‌های فکری آنان، این دعاها را با رگه‌های طنز همراه کرده است. تمام این دعاها پیش‌تر در ماهنامه‌ی سنجاقک منتشر شده‌اند و اکنون با اصلاحات و ویرایش جدید در قالب کتاب از سوی انتشارات چرخ فلک به چاپ رسیده است. سید سعید هاشمی، نویسنده‌ی این کتاب، هم‌اکنون کتاب «همین روزها» که رمانی است برای نوجوانان آماده‌ی چاپ دارد.

خدایا!
یک کاری کن
که فردا
وقتی داداش مهدی به مدرسه رفت
آقا معلم‌شان به آن‌ها بگوید
بچه‌ها چون کتاب‌تان زیاد است
و شما وقت بازی کردن ندارید،
هر کدام‌تان یک صفحه
از کتاب‌تان را پاره کنید
تا درس‌تان کمتر شود.
خدایا!
حتماً داداش مهدی
خیلی خوشحال می‌شود وقتی که ببیند
قبلاً یک صفحه‌ی کتابش پاره شده است!

سبیل بابات می‌چرخه
نویسنده: ناصر کشاورز

ناصر کشاورز شعر کودک را با مجله‌ی کیهان بچه‌ها شروع کرد و اولین شعر خود را سال ۱۳۶۲ در این مجله چاپ کرد. کشاورز اولین کتاب خود، «من ومرغابی‌ها»، را سال 1365 منتشر کرد. او که یکی از پرکارترین نویسندگان ادبیات کودک است تا کنون جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. نشان ماه طلایی از جشنواره‌ی بزرگ ادبیات کودک و نوجوان، نشان مداد پرنده با ارزش‌ترین نشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه‌ی مجله‌ی سلام بچه‌ها و جوایزی از جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان بخشی از کارنامه‌ی او را تشکیل می‌دهند. از ناصر کشاورز تا کنون حدود ۱۶۰ عنوان کتاب در حوزه‌ی ادبیات کودک منتشر شده است. مجموعه‌ی ۱۲ جلدی «شعرهاى نى نى کوچولو»، مجموعه‌ی ۱۲ جلدی «مى نى نى و مامانش»، مجموعه‌ی ۴ جلدی «دویدم و دویدم»، «کلاغ زرد»، «مسئولیت»، «آزادی»، «گنجشک و پروانه»، «سیب جان سلام» و «مرا یک دایناسور درسته قورت داده» تعدادی از آثار اوست.
«سبیل بابات می‌چرخه»، تازه‌ترین کتابی است که از ناصر کشاورز به بازار کتاب آمده و مجموعه‌ای است از ۲۱ قصه‌ی کوتاه طنز که با تصویرگری مهدی صادقی از سوی واحد کودک انتشارات زعفران منتشر شده است. یکی از داستان‌های این مجموعه را بخوانیم:

مدرسه حیاط جنگلی
یک مدرسه بود که خیلی دور بود. برای همین بچه‌ها همیشه دیر می‌رسیدند مدرسه. یک روز مدرسه تصمیم گرفت خودش مثل اتوبوس برود به خانه‌ی بچه‌ها و آن‌ها را سوار کند تا هیچ‌کس دیرش نشود. آن روز رفت در خانه‌ی بچه‌ها و یکی‌یکی همه را سوار کرد. بعد هم رفت وسط جنگل، کنار یک رودخانه ایستاد و زنگ را زد. بچه‌ها یکی‌یکی پریدند توی جنگل و لای درخت‌ها قایم باشک بازی کردند. بعضی‌ها هم رفتند توی رودخانه آب‌بازی کردند. جنگل که از تنهایی حوصله‌اش سر رفته بود، از سرو صدای بچه‌ها خوشش آمد و خوشحال شد. بعد هم به آن‌ها خرگوش و موش‌خرما و بچه فیل داد. جنگل به مدرسه گفت: «تو را خدا همیشه بچه‌ها را پیش من بیاور!» مدرسه گفت: «راه تو خیلی دور است. تو بیا برویم توی شهر ما.» جنگل قبول کرد. مدرسه، جنگل و تمام حیوان‌هایش را توی حیاطش جا داد و رفت سر جایش توی شهر. از آن روز به بعد هیچ‌کس مدرسه‌اش دیر نمی‌شد. چون همه دوست داشتند زودتر بروند توی حیاط جنگلی‌اش بازی کنند.

مداد
نویسنده: الن البرگ
ترجمه‌ی: رضی هیرمندی

روزی روزگاری،‌ مدادی تنها بود که مدت‌ها یک گوشه افتاده بود. یک روز از روزها مداد تکانی خورد و تصمیم به نقّاشی کشیدن گرفت. مداد با نقّاشی‌هایش دچار دردسر شد و برای رهایی از آن‌ها یک پاک‌کن کشید. پاک‌کن همه‌ی چیزها را پاک کرد تا رسید به مداد و مداد یک پاک‌کن دیگر کشید تا از دست پاک‌کن قبلی خلاص شد و مداد تمام چیزهایی را که کشیده بود دوباره نقّاشی کرد.
این کتاب مصوّر، داستانی تخیلی است که با زبان کودکان و برای گروه‌های سنّی (ب) و (ج) نوشته شده است. نویسنده در این داستان با به کار گیری قوه‌ی تخیل در کودکان، آن‌ها را با مفاهیمی چون تنهایی و آفرینش آشنا می‌کند. کودک با خواندن این کتاب خود را در جایگاه مداد که خلق کننده است می‌بیند و با مفاهیم وجود و نیستی آشنا می‌شود. این کتاب یکی از آثار شاخص الن البرگ، نویسنده‌ی پرطرفدار انگلیسی، است. البرگ بیش از ۱۴۰ کتاب برای کودکان نوشته که از میان آن‌ها می‌توان «پستچی شادمان»، «خانواده‌های خوشبخت» و «شام فراری» را نام برد. البرگ جوایز گوناگونی از جمله جایزه‌ی ردهاوس و جایزه‌ی بلو پیتر را از آنِ خود کرده است. کتاب «مداد» با تصاویری از بروس اینگمن همراه است که جایزه‌ی تصویرگری «ننه غازه» را برای اینگمن به ارمغان آورده است. ترجمه‌ی این کتاب را رضی هیرمندی بر عهده داشته است. از این نویسنده و مترجم تا کنون حدود ۶۰ کتاب در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده و برخی از این آثار جوایزی را نصیب او کرده ‌است.


* دعاهای قبل خواب (مجموعه دعاهای کودکانه)، سید سعید هاشمی، کتاب چرخ فلک، ۱۳۹۲، ۳۵۰۰ تومان
* سبیل بابات می‌چرخه، ناصر کشاورز، زعفران، ۱۳۹۲، ۸۸۰۰ تومان
* مداد، الن البرگ، رضی هیرمندی، زعفران، ۱۳۹۱، ۸۵۰۰ تومان


0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    بیاتی یکشنبه 13 مرداد 1392
    ممنون از پیشنهادهای خوب برای بچه های خوب.
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST