کد مطلب: ۳۴۶۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲

آیا راه بهتری برای زندگی وجود دارد؟

روزبه رحیمی: لوییز. ال. هی به‌عنوان یکی از پیشگامان در زمینه‌ی خودیاری و رشد شخصی شناخته شده است. با تکنیک‌های شفا و فلسفه‌ی مثبت‌نگری لوئیز، میلیون‌ها نفر یاد گرفتند که چگونه آنچه را که در زندگی می‌خواهند خلق کنند و بیشتر از آنچه را که طلب می‌کنند بدست بیاورند. او به سراسر کشور آمریکا سفر کرد، سمینار‌ها و کارگاه‌هایی راجع به عشق ورزیدن به خود و شفای زندگی برگزار کرد و مقالاتی ارائه نمود. لوئیز کتاب اولش، «شفای تن»، را در سال ۱۹۷۲ نوشت. در آن دوره نظریه‌ی رابطه‌ی میان ذهن و بدن به تازگی متداول شده بود. در سال ۱۹۸۸ این کتاب مجدداً مورد بازبینی قرار گرفت و گسترش یافت و لوئیز با این کتاب پرفروش و اثرگذار در ۳۳ کشور جهان شناخته شد. لوئیز فلسفه‌ی شخصی‌اش را در دوران ابتلا به سرطانش به مرحله عمل رساند. او تصمیم گرفت بیش از هرکاری، توجه و تمرکزش را بر عبارات تأکیدی، تجسم، برنامه تغذیه‌ای پاک‌کننده و روان‌درمانی قرار دهد. پس از شش ماه سرطان او کاملاً شفا یافت. در سال ۱۹۸۴ کتاب «شفای زندگی» را نوشت. لوئیز در این کتاب می‌گوید: اغلب خود ما هستیم که باعث ایجاد مشکلات عاطفی و اختلالات فیزیکی و بیماری در بدنمان می‌شویم و می‌توانیم با تغییر فکرمان زندگی بهتری برای خود بسازیم. کتاب «شفای زندگی» از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود. لوئیز در رأس موسسه‌ای بنام هی‌هاوس قرار دارد. یک مؤسسه‌ی انتشاراتی بسیار موفق که با سرمایه‌ای اندک و در اتاق پذیرایی خانه‌ی لوییز شروع به کار کرد و حالا به یک مؤسسه‌ی بسیار موفق‌ با فروش میلیون‌ها کتاب و CD در سراسر دنیا تبدیل شده است. افرادی نظیر دکتر وین دایر، جوآن بوریسنکو، و دورین ویرچو نیز با این مؤسسه همکاری می‌کنند.
ماجرای نوشته شدن کتاب «زندگی بی‌نظیرتان را رقم بزنید» از این قرار است که رید تریسی، مدیر ارشد انتشارات هی‌هاوس، که با شریل ریچاردسون مشغول صرف ناهار بود به او پیشنهاد می‌دهد تا کتابی با لوئیز هی بنویسد. ریچاردسون که بیش از بیست سال است لوئیز را می‌شناسد و همواره تحت تأثیر کتاب‌هایش بوده از این پیشنهاد حیرت‌زده می‌شود. ریچاردسون، که از نویسندگان معروف در زمینه‌ی خود توانمند‌سازی است، در مقدمه‌ی این کتاب به شرح آشنایی‌اش با لوئیس و تأثیر شگرفی که بر زندگی‌اش نهاده می‌پردازد. «او به من جرئت بخشید که از منظری بسیار تازه به پدیده‌ی رشد بنگرم: اگر می‌خواستم زندگی‌ام را تغییر دهم، نخست لازم بود طرز فکرم را تغییر دهم. دیگر لازم نبود قربانی اوضاع و احوال باشم.» (ص ۱۷)
به دنبال این پیشنهاد لوئیز هی و ریچاردسون به توافق رسیدند که به جای در نظر گرفتن عناوین و سرفصل‌ها و یا دنبال کردن طرحی از پیش تهیه شده، اجازه دهند کتاب خودش را آشکار کند. آن‌ها در جریان برنامه‌هایشان در سراسر آمریکا و اروپا، درباره‌ی اصول معنوی شکل‌دهنده‌ی زندگیشان گفتگوهایی صمیمی و خودمانی با هم داشتند. این کتاب بازتابی است از گفتگوی صمیمانه‌ی شریل ریچاردسون با آموزگار تأثیرگذار زندگی‌اش که در آن به مباحث دوست داشتن خود و جسم خود، بالا رفتن سن، روابط بین افراد در خانواده و دوستان و محل کار، و مواجهه‌ی خردمندانه با مرگ می‌پردازد. «حاصل این گفتگو، آموزه‌هایی است مبین هدف غایی لوئیز هی، و همچنین برخی تجربه‌های مسیر رشد معنوی شریل ریچاردسون.» (از مقدمه‌ی مترجم ـ ص ۲۳)
این کتاب در هشت فصل تنظیم شده و هرفصل شرح یکی از دیدارهای شریل و لوئیز است. فصل‌ها به ترتیب با این عناوین نام‌گذاری شده‌اند: به تلفن جواب دهید و صندوق پست الکترونیکی را باز کنید، رقم زننده‌ی زندگی بی‌نظیر خود شوید، «چگونه آغاز کردن» روزتان به معنی، «چگونه آغاز کردن» روزتان بیانگر، خلاف عادت عمل نکنید آن عادت را برطرف کنید، زیبایی حاصل از خرد، پایان نمایش، عبارت‌های تأکیدی.
گفتگو این‌گونه آغاز می‌شود که شریل در ماساچوست با لوئیز در کالیفرنیا از طریق اینترنت ارتباط تصویری برقرار می‌کند. لوئیز که در سن هشتاد و چهارسالگی بسیار به‌روز است، با لبخندی بر لب و عینکی که بر بینی‌اش قرار گرفته، راست بر صندلی‌اش نشسته و به این سوال شریل پاسخ می‌دهد که: چه عاملی موجب شد به مسیر معنوی گام بگذارید؟
 «نظر من و شریل این بود که این روش‌ها را به آسان‌ترین شیوه‌ی ممکن معرفی کنیم تا شما بتوانید گام به گام یاد بگیرید که چگونه به آرامش ذهنی برسید؛ یعنی فارغ از دغدغه‌ی تندرستی، با در‌آمدی مکفی و رابطه‌هایی شورانگیز زندگی کنید. در ‌‌نهایت می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه از احساس قربانی بودن‌‌ رها شوید و رقم‌زننده‌ی زندگی نشاط‌آفرین خود باشید.» (مقدمه‌ی لوئیز هی ـ ص ۱۲)
همه‌ی ما می‌توانیم کیفیت زندگیمان را بهبود ببخشیم، به شرط اینکه هنر نگهداری از خود و تربیت ذهنمان، برای پروراندن افکاری برانگیزنده‌ی احساسات خوب و خوشایند را تمرین کنیم. وقتی این‌گونه عمل کنیم، تجربیاتی شورانگیز را به سوی خود فرا می‌خوانیم که زندگیمان را غنی می‌کند.
 «وقتی فصل فصلِ این کتاب را می‌خوانید، در خواهید یافت که سرشانه‌هایتان می‌آسایند، چین‌های پیشانی باز می‌شوند، و تنش و ترس از شما رخت بر می‌بندد چرا که در می‌یابید راه بهتری برای زیستن وجود دارد.» (ص ۱۲)


* زندگی بی‌نظیرتان را رقم بزنید، لوئیز ال. هی؛ شریل ریچاردسون، مینا اعظامی، درسا، ۱۳۹۱، ۷۰۰۰ تومان.

0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    منیر چهارشنبه 29 مرداد 1393
    سلام کتابش بی نظیره پیشنهاد میکنم بخونید
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST