کد مطلب: ۳۵۸۱
تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟

روزبه رحیمی:

*چگونه فیلم کوتاه بسازیم (راهنمای کامل برای ساختن فیلم کوتاه: از فیلمنامه تا اکران)، کلیفورد تورلو، رحیم قاسمیان، ساقی، ۱۳۹۲، ۲۱۰۰۰ تومان

امروزه با هر کامپیوتر کارآمدی که مجهز به چند نرم افزار ساده و ابتدایی باشد، می‌توان کار تدوین، خلق موسیقی، و افزودن جلوه‌های صوتی به فیلم را انجام داد. سپس می‌توان آن‌ها را روی وب‌سایت‌هایی گذاشت و اگر کسی بخواهد فراتر برود، می‌تواند کارهای پیشرفته‌تری روی فیلم انجام دهد و سپس با استفاده از یک دستگاه نمایش خانگی، اتاق نشیمن خانه را به یک سالن کوچک نمایش فیلم بدل سازد. این کار از عهده‌ی هر کسی برمی‌آید. اما چگونه خودتان را عرضه می‌کنید تا شناخته شوید؟ چگونه فیلم درخشانی را که ساخته‌اید به دیگران معرفی می‌کنید؟ یا مهم‌تر از آن در برابر افرادی که می‌توانند در مورد حیات حرفه‌ای فیلم‌سازی شما تصمیم بگیرند، چگونه خودتان را نشان می‌دهید؟ این کتاب می‌خواهد زمینه‌ی پاسخ به این پرسش‌ها را فراهم سازد و طی مراحل نگارش فیلمنامه، تهیه‌ی فیلم، تأمین بودجه، انتخاب بازیگر، کارگردانی، تدوین و اکران فیلم کوتاه، منبع الهام و راهنمای فیلم‌سازان باشد. (از متن کتاب)
«چگونه فیلم کوتاه بسازیم» تکنیک‌هایی درباره‌ی‌ ساخت و عرضه‌ی‌ فیلم کوتاه ارائه و به مسایلی اشاره می‌کند که اغلب، سازندگان فیلم کوتاه با آن دست به گریبانند. این کتاب در شش بخش و به‌صورت یک پکیج آموزشی جامع ارائه شده و برای افرادی که می‌خواهند وارد عرصه‌ی‌ فیلم‌سازی شوند کاربردی است. بخش اول با عنوان «نگاهی کلی» از سه فصل تشکیل شده است. در این بخش پس از مقدمه‌ای بر نحوه‌ی ساختن فیلم کوتاه، با تاریخچه‌ی مختصر فیلم کوتاه آشنا می‌شویم و در انتها دوره‌های مختلف فیلم‌سازی در سراسر جهان معرفی می‌شوند. «ده فیلم کوتاهی که باید دید» از قسمت‌های جذاب این بخش است. نویسنده در بخش دوم، «چه کسی چه کاری انجام می‌دهد»، نویسنده به ترتیب به شرح وظایف و نقش عوامل یک فیلم: فیلمنامه‌نویس، تهییه‌کننده، کارگردان، تدوینگر و امور مالی و پخش، در زمان ساخت می‌پردازد و با آوردن نمونه‌هایی در تاریخ سینما و ذکر نکته‌های کلیدی از زبان استادان این رشته‌ها، آشنایی و درک مناسبی از این عوامل و وظایفشان برای خواننده ایجاد می‌کند. در بخش سوم، «ساختن فیلم کوتاه»، به‌صورت گام به گام با مراحل مختلف در ساخت فیلم آشنا می‌شویم. این مراحل عبارتند از: پیدا کردن و گرد آوردن تیم تولید، فیلم‌برداری در مکان‌های واقعی، انتخاب بازیگر، طراحی صدا، موسیقی فیلم و مرحله‌ی پس‌تولید و اتحادیه‌های صنفی. بخش چهارم گفتگوهایی است با دانیل مالوی و جک پیتزی، دو تن از سازندگان فیلم‌های کوتاه. بخش پنجم در بردارنده‌ی تجزیه و تحلیل فیلمنامه‌ی پنج فیلم کوتاه، شامل یک فیلم مدرن سوررآلیستی، یک فیلم ترسناک، یک فیلم جنایی، یک اثر کمدی، و یک اثر کاراگاهی به سبک فیلم نوآر است که بر اساس داستانی کوتاه نوشته شده است. این فیلمنامه‌ها عبارتند از شکسته، کنترل صدا، ژ.م، اتاق شماره‌ی ۱۱ و گرتا می؛ یک اقتباس. بخش آخر این کتاب حاوی اطلاعات مفیدی در مورد جشنواره‌های سینمایی، پخش‌کنندگان فیلم کوتاه و پایگاه‌های اینترنتی در این زمینه‌ است. همچنین در این بخش واژه‌نامه‌ی اصطلاحات سینمایی نیز قرار گرفته است. گفتنی است در تمامی فصل‌های کتاب از عکس‌هایی مرتبط با موضوعات مورد بحث استفاده شده است.


* درباره‌ی تدوین فیلم (مقدمه‌ای بر هنر ساخت فیلم)، ادوارد دمیتریک، آزاده دهقانی، ساقی، ۱۳۹۲، ۷۶۰۰ تومان

این کتاب کم حجم تمامی نکات و چگونگی تدوین فیلم را برای علاقه‌مندان به این هنر و تدوینگران، بازگو میکند و تقریباً هیچ پرسش اساسی را بی‌پاسخ نگذاشته است. کتاب حاضر به آن امید که کارگردانان تازه‌کار و تدوینگران آماتور را یاری کند، نوشته شده است. خواننده پس از خواندن این کتاب دید دیگری نسبت به تدوین خواهد داشت و آن را جذاب‌تر و در عین حال دشوارتر از گذشته خواهد یافت. کتاب حاضر در ۱۷ بخش گوناگون، زیر و بم‌های هنر تدوین را بیان میکند. از عناوین بخش‌های این کتاب میتوان به «چه کسی فیلم را تدوین میکند»، «برش کنشی چیست و چه چیز به آن کارایی میبخشد»، «تدوین دیالوگ»، «تدوین ساده و ناب»، «نجات دادن بازیگر» و «جایی که همه چیز آغاز میشود‌ ـ‌ مونتا‍ژ» اشاره کرد. در بخشی از مقدمه‌ی این کتاب میخوانیم: «پس از گذشت چندین سال از هنر فیلم‌سازی، فیلم‌سازان کشف کردند که با یک برش، میتوانند فضا، زمان، احساسات و شور عاطفی را تا آن‌جا که فقط غرایز فردی و قوای خلاقه‌ی آن محدودش میکند، دستکاری کنند. بدین ترتیب تدوین فیلم به جوهر فیلم‌های سینمایی تبدیل شد، بدون آن حتی بهترین فیلم نیز صرفاً یک نمایشنامه‌ی تصویربرداری شده است و هنر سینما نیز تعبیری نارسا باقی خواهد ماند.» (ص ۱۸)
دیمیتریک در این کتاب می‌خواهد جایگاه درست تدوین را نشان دهد و در این راه کاملاً موفق عمل کرده است. هم کسانی را که تدوین از نظرشان مهم‌ترین بخش یک فیلم و دارای ارزشی فراواقعی است از اشتباه در می‌آورد و هم کسانی را که دست‌کم می‌گیرندش. دمیتریک به شما خواهد گفت که برای هر منظوری که در ذهن دارید چه باید بکنید و از آن مهم‌تر، چگونه بر مشکلات چیره شوید.
احمد ضابطی جهرمی در مقدمه‌ی خود بر این کتاب چنین آورده است: اگر از من در مقام آموزگار تدوین فیلم خواسته شود که چند مرجع کلیدی را که در زبان انگلیسی در زمینه‌ی «نظریه‌های علمی یا نظریه‌های کاربردی تدوین فیلم» نوشته شده معرفی کنم، بی‌شک نخستین مرجع من همین کتاب ادوارد دمیتریک است. اثری است بسیار آموزنده و مفید که هفت قانون طلایی تدوین را به علاقه‌مندان این هنر به خوبی آموزش می‌دهد. (ص ۹)

 

برای خرید آنلاین کتاب «چگونه فیلم کوتاه بسازیم» به فروشگاه اینترنتی شهر کتاب مراجعه کنید.

برای خرید آنلاین کتاب «درباره‌ی تدوین فیلم» به فروشگاه اینترنتی شهر کتاب مراجعه کنید.

 

 

0/700
send to friend
نظرات 4
  • 2
    1
    پاسخ به این نظر
    آتش دوشنبه 4 آذر 1392
    ما کتاب نخاستیم لطفا آموزش های لازم رو بنویسد
    • 007 شنبه 18 آذر 1396
      2
      0
      من با نظر دوستان مخالفم
  • 4
    1
    پاسخ به این نظر
    بدون نام پنجشنبه 28 فروردین 1393
    با این سایت عالی تونستم واسه مدرسه ام کلیپ بسا زم و برنده بشم
  • 2
    1
    پاسخ به این نظر
    پارمیدا جون چهارشنبه 20 مرداد 1395
    بد نیست ولی همش درباره ی کتابه وتوضیح زیادی هم نداده
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST