کد مطلب: ۵۴۲۶
تاریخ انتشار: شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳

شهر کتاب بهشتی و کتاب‌دوستان

هادی مشهدی: استفاده‌های کاربردی از آمار و ارقام در برخی حوزه‌ها می‌تواند ملال، حیرت، تاسف و احساسی چون آن‌ها را برای یک جامعه بار آورد. اذهان علاقه‌مندان به فر و بلوغ فرهنگی به چنبن وضعیتی دچار می‌شود، آن‌گاه که مراکز پژوهشی سرانه‌ی مطالعه‌ی ایرانیان در سال را اعلام می‌کنند. عدد و رقمی که اوج و افول ناچیزش هم موجب افسوس و تاسف است، اذهان منتقد را وامی‌دارد، بیشتر در معنی آنات و لحظات نزد ایرانی‌ها تامل کنند. جالب توجه است، این اعداد نسبتی غیر معقول با آمار چاپ و فروش کتاب دارند؛ گویا این معنا بر می‌آید که ما تنها از خرید کتاب خشنود می شویم.
در تقویم شمسی هفته‌ای در آبان‌ماه به کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص دارد. این یادآوری نمادین در کنار جلسات معرفی، رونمایی و نقد و بررسی کتاب‌های تازه شاید بتواند در جریان فرهنگ‌سازی مطالعه موثر باشد. این قبیل رویکردها می‌توانند مخاطبان را در فضای کتاب و سمپاتی‌های آن قرار دهند؛ می‌توانند ابتدا اشتیاق و سپس ضرورت مطالعه را در اذهان مخاطبان بالفعل برسازند؛ از دیگر سو می توان از ورای اتفاقات یادشده برقراری ارتباطی جامع و موثر را میان اهل اندیشه و مخاطبان انتظار داشت، که خود به حتم پیامدهای مثبت و ثمرمندی خواهد داشت.
امتداد مقبول لحظات
امسال هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به پیشنهاد عضو شورای شهر تهران رنگ و بوی دیگری داشت. بسیاری از نویسندگان، صاحب‌نظران و پژوهش‌گران در کتاب‌فروشی‌های معتبر سطح شهر با مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی دیدار کردند.
شهر کتاب که خود در صورت‌بندی و انجام این‌دست امور همواره پیشگام بوده و سابقه‌ای در خور توجه دارد، نیز از این اقدام استقبال کرد. شهر کتاب همواره محفلی تاثیرگذار در برقراری ارتباط میان اهالی فرهنگ و اندیشه با مخاطبان و علاقه‌مندان بوده است. از جمله رویکردهای موثر در این زمینه می‌توان به جلسات نقد و بررسی هفتگی، درس‌گفتارها و جلسات مناسبتی این مرکز فرهنگی اشاره کرد.
فروشگاه شهر کتاب بهشتی نیز به‌دنبال فراهم آوردن بستری مناسب برای اجتماع اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، عصر پنجشنبه بیست و نهم آبان‌ماه میزبان جمعی از ایشان بود. در این گردهمایی فرهنگی جمعی از اساتید و زعمای قوم ادب و اندیشه حاضر شدند، تا ارتباطی رویارو و بی‌پیرایه با مخاطبان خود داشته باشند. از این میان می‌توان به دکتر میرجلال‌الدین کزازی، دکتر ضیا موحد، دکتر یوسف اباذری، دکتر مهدی محبتی، دکتر شاپور اعتماد، مصطفی مستور و جمعی از مدیران شهر کتاب اشاره کرد.
رویکردهای مدیریتی شهر کتاب بهشتی، در جهت صورت‌بندی گستره‌ای فراخ از عناوین کتب موجود در بازار نشر، این فروشگاه را به پاتوقو محفلی شناخته‌شده نزد علاقه‌مندان و کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای بدل کرده است؛ از همین روی مراسم یادشده نیز با استقبال قابل توجه مخاطبان رویارو شد. در این مراسم تازه‌ترین عناوین نشر به ویژه آثار افراد یادشده در معرض دید مخاطبان بود که غالبا با توشیح مولفان خریداری می‌شد. طرح سوالات و ابهامات علمی، مطایبه‌ی استادان حین پاسخ‌گویی، برق اشتیاق در چشمان پرسنده و مذاکرات ناشران و مدیران فرهنگی شهر کتاب، گوشه‌ای ازاتفاقات خوشایند این عصر پاییزی بود. به‌نظر می‌رسد، اتفاقات واپسین پنجشنبه‌ی آبان‌ماه در شهر کتاب بهشتی، می‌تواند تصویری ایده‌آل از مواجهه‌ی عموم مردم با کتاب باشد، که اگر تداوم یابد بروز و ظهور واقعیتی دل‌پذیر را رقم می‌زند.

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

شهر کتاب بهشتی

کلید واژه ها: شهر کتاب بهشتی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST