کد مطلب: ۵۵۴۲
تاریخ انتشار: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳

از اعتیاد به واتس آپ و وایبر تا ابتلا به «نوموفوبیا»

رهیاب نیوز: این روز‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بین تمام اقشار فراگیر شده است به نحوی که اگر به لیست شماره‌های خود سری بزنید غالب مخاطبین اقدام به نصب واتس اپ و وایبر و... کرده‌اند.
در همین زمینه غزاله قورچه بیگی مهندس کامپیو‌تر در خصوص شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه گفت: شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مبتنی بر وب هستند که کاربران آن‌ها می‌توانند یک ارسال با طول بیشتر از ۶۰۰ کاراکتر به همراه تصویر، ویدئو، لینک و فایل داشته و با دنبال کردن کاربران، افکار و نظرات خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.
وی افزود: گروه‌ها و انجمن‌ها با ایجاد یک شبکه اختصاصی قادر به ارتباط با یکدیگر بوده و به کمک تکنولوژی آر‌اِس‌اِس می‌توانند تازه ترین‌های سایت‌ها را پیگیری نمایند، همچنین شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه توسط هر وسیله‌ی متصل به اینترنت از جمله تلفن همراه قابل استفاده هستند.
میزان استفاده برخی کاربران از این شبکه‌ها به حدی است که حتی می‌توان یک نوع اعتیاد مجازی را نیز برای آن‌ها در نظر گرفت،قاسمی کار‌شناس ارشد مشاوره و استاد دانشگاه پیرامون استفاده زیاد از این شبکه‌ها اظهار داشت: کاربردهای فراوان اینترنت و جذابیت‌های آن سبب شده در سال‌های اخیر، پدیده‌ای با عنوان اعتیاد به اینترنت ظهور پیدا کند. اعتیاد به اینترنت با عباراتی نظیر اختلال ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت تعریف می‌شود که زمینه تخریب سلامت روابط، احساسات و در ‌‌نهایت روح و روان افراد به خصوص بانوان را فراهم می‌کند.

 دکتر جزایری در خصوص مضرات استفاده طولانی مدت از گوشی‌های تلفن همراه تاکید کرد: توسط پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی، عوارض زیادی برای استفاده طولانی مدت از گوشی‌های تلفن همراه به اثبات رسیده است که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم:

۱- افزایش احتمال ایجاد و گسترش تومورهای سرطانی و آسیب پذیری بدن در برابر عوامل بیماری زا
۲- اختلالات خواب، فراموشی، سردرد و افسردگی
۳- احساس داغی در داخل سر و نزدیک محل نصب موبایل
۴- افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
۵- مسمومیت خونی
۶- بروز مشکلات ژنتیک
۷- احساس خستگی
۸- افزایش شانس ابتلا به دو نوع تومور مغزی تا ۵۰%
۸- بروز اختلالات جنسی و کاهش توان باروری و نهایتاً ناباروری
۹- خطر ابتلا به التهاب مفاصل انگشتان

از یافته‌های دیگر این پژوهشگران، آن است که هرچه جوان‌تر باشید، احتمال ابتلایتان به «نوموفوبیا» بیشتر و درصد احتمال ابتلای این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
اگر کسی تلفن همراهش را دایم چک می‌کند یا همیشه، حتی زمانی که می‌داند جایش امن است، نگران گم شدن آن است و مهم‌تر از همه اینکه اگر هرگز تلفن همراه را خاموش نمی‌کند، باید بداند که در آستانه ابتلا به بیماری نوموفوبیا هست.
با توجه به مطالب ارائه شده در این گزارش بهتر است گوشی خود را به عنوان یک وسیله ارتباطی ساده پنداشته و زمان متعارف و معقولی را برای استفاده از آن در نظر بگیرید تا دچار مشکلات جسمی، روحی و خانوادگی نشوید

0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    بدون نام شنبه 6 دی 1393
    سایت رهیاب نیوز؟!! سایت بهتر پیدا نکردید؟!!
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST