کد مطلب: ۵۸۰۹
تاریخ انتشار: شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳

انتشار کتاب«ایران: شهرها، مسیرها، کاروانسرا ها» در ایتالیا

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، موضوع این کتاب دو زبانه فارسی-ایتالیایی، معرفی برخی کاروانسراهای ایرانی و چشم اندازهای احیاء؛ مرمت و کاربری های نوین آن ها می باشد که در ۲۶۳ صفحه مصور رنگی حاوی ده ها قطعه نقشه؛ عکس و طرح در ابتدای ۲۰۱۵ میلادی توسط انتشارات EDILSTAMPA  شهر رم چاپ و به علاقه مندان مطالعات تخصصی معماری ایران عرضه گردیده است.
این اثر که نویسندگان آن «الساندرا دچزاریس»، «لئورا ولریا فرتی» و «حسن اصانلو» بوده اند؛ ما حصل سفرهای تحقیقاتی گروه های دانشگاهی معماری دانشگاه ساپینزا شهر رم به ایران و همکاری علمی و برگزاری کارگاه های آموزشی ایشان با دانشگاه سوره و مؤسسه آموزش عالی علاء الدوله سمنانی گرمسار بوده  و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز در ویراستاری متون و  چاپ آن مشارکت داشته است.
در معرفی این اثر علمی، «قربانعلی پورمرجان» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، «کارلو چرتی» وابسته  فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران، «جووانی ماریا ویانلو» رئیس دفتر روابط بین الملل دانشگاه ساپینزا شهر رم، «پیر اوستیلو روسی» مدیر گروه DiAP در ابتدای کتاب مقالاتی را ارائه داده اند و خانم «الساندرا دچزاریس» و «حسن اصانلو» مقدمه کتاب را به رشته تحریر درآورده اند .

در بخش معرفی این اثر آمده است: «این کتاب با استمداد از مجموعه متون و تصاویر عکس برداری شده؛ به همراه طرح ها و پیش طرح های ساده و یادداشت برداری ها، به توصیف پیچیدگی مکان ها، تنوع گونه شناختی؛ غنای معماری و ظرافت راه کارهای زیست محیطی به کار گرفته شده ساکنین فلات قاره ایران می پردازد. متون و نمونه هایی که با دقت و توجه فراوان گردآوری و بررسی گردیده و به طور تؤامان می توانند به عنوان ابزار تأویل و توصیف معماری ایران به خدمت گرفته شوند. توصیف شهرها و چشم اندازهایی که موجبات تعمیق کیفیت حفظ این غنای معمارانه را بدون از کف رفتن اصالت اش، با بهره گیری از آن در معماری نوین ایران، فراهم می آورد.»

رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا در معرفی این اثر نوشته است :
فرهنگ(Cultura) پرقدمت ایرانی؛ همچون دیگر فرهنگ های بشری، جامه ای از تجسم مادی اندیشه حاکم بر خود را در بر دارد که از آن به تمدن(civiltà) ایرانی تعبیر می گردد. این جامه بر اندام قدرت مندی دوخته شده است که از فرط قدرت، درشت اندام و پهناور و از فرط پهناوری، اندام ها و شهرهایش دور از هم بوده اند. نقش و نگار کهن این جامه، جاده ابریشم و کاروان سراهای ایرانی، نگین های آراینده بر مسیر این نقش و نگار بوده اند.
به همان میزان که گستردگی تار و پود بخش اعظم جاده ابریشم در قلمرو فرهنگ ایرانی، نشان گر تمدنی با قدرت پایدار می باشد که فرهنگ گفتمان و تعامل صلح آمیز با دیگر فرهنگ ها و تمدن ها را در دستور کار داشته است؛ کاروان سراهای ایرانی در فواصل کوه ها و بیابان های ایران زمین؛ هر جا که می توانست بارویی بنا شود؛ به جای قلعه و بارو؛ نشانگان راه هایی حاوی رمزگان مبادلات تجاری و فرهنگی به جای استعمار و چپاول؛ صلح به جای جنگ و مهمان نوازی و تسامح و تساهل در جای فرهنگ خراج ستانی و دیوار سازی پیرامون خود بوده است.
گفتنی است،  از این کتاب که نمونه بارزی از همکاریهای علمی و فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در رم  و دانشگاه ساپینزا است در طول ایام برگزاری نمایشگاه فرهنگی هنری کشورمان در موزه هنرهای شرقی رم که از ۲۲ اسفندماه به مدت یکماه برگزار خواهد شد رونمائی به عمل خواهد آمد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST