کد مطلب: ۶۰۶۳
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

پنجمین کنگر‌ه‌ی ایران‌شناسان اسپانیا برگزار شد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ اسپانیا: در ابتدای این کنگره آقای پروفسور آلفرد کاواناق رییس انجمن ایرانشناسان اسپانیا ضمن تشکر از سخنرانان و حاضران در جلسه از رایزن فرهنگی بخاطر حضور  و همکاری در این همایش تشکر و قدردانی نمود. وی سپس از آقای پروفسور Jose Antonio Perez Tapias رئیس دانشکده فلسفه و ادبیات دانشگاه گرانادا بخاطر قبول سخنرانی و حضور در مراسم افتتاحیه تشکر و قدردانی نمود. سپس آقای پروفسور خوزه آنتونیو پرز تاپیاس به عنوان اولین سخنران مراسم افتتاحیه سخنان خود را با اظهار خوشوقتی از برگزاری کنگره ایرانشناسان در دانشکده فلسفه و ادبیات آغاز نمود.

وی بیان داشت: برگزاری کنگره ایرانشناسی در دانشکده فلسفه و ادبیات که ۶۰۰۰ دانشجو دارد، بسیار با اهمیت است چرا که بایستی با دنیای خارج ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

وی با اشاره به سوابق تاریخی کهن ایران افزود: نگاه به تاریخ با سابقه ایران که بیش از ۲۵ قرن تاثیرگذار بوده و وزنه سنگینی در تمدن جهانی است، بسیار با اهمیت می‌باشد. این کشور با طرح نظریه‌های تمدنی، موجب بی اعتبار شدن نظریه هانتینگتون در برخورد تمدن‌ها شد.

سپس علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا ضمن تشکر از حاضران، از انجمن ایرانشناسان و رئیس و اعضای آن برای برگزاری این جلسه، بیان داشت: انجمن ایرانشناسان اسپانیا نهال نورسی است که خوشبختانه با تلاش اعضای خود توانسته رشد خوبی نماید و برگزاری پنجمین کنگره آن نمونه خوبی از تلاش‌های این انجمن است.

وی در ادامه ضمن برشمردن راه‌هایی که موجب تقویت این انجمن می‌شود به ضرورت ارتباط آن با ایرانشناسان جهان پرداخته و بیان داشت راه اندازی سایت انگلیسی انجمن در سال جاری اقدام خوبی بود که امکان برقراری ارتباط را با علاقمندان در سراسر جهان فراهم می‌نماید.

وی به حضور افراد و علاقمندان به مطالعات ایران و زبان فارسی در مراکز علمی خصوصاً دانشگاه‌های اسپانیا اشاره نمود و بیان داشت: با توجه به مراجعات و علاقمندی زیادی که در محافل علمی وجود دارد، رایزنی فرهنگی آمادگی دارد تا در خصوص برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای معرفی فرهنگ و تاریخ ایران و همچنین آموزش زبان فارسی اقدام نماید.

ایشان توجه انجمن ایرانشناسان به برگزاری دوره‌های علمی مذکور را مورد حمایت قرار داد و آنرا یکی از اقدامات لازم برای افزایش فعالیت‌های انجمن ایرانشناسان ارزیابی نمود.

ایشان در ادامه با اشاره به تاریخ تمدن غنی ایران در قبل و بعد از اسلام، اهمیت بررسی تاریخ معاصر را نیز مطرح نمود و بیان داشت: در شرایط فعلی به نظرم مناسب است که تاریخ معاصر ایران خصوصاً تاریخ و تحولات دوره پس از انقلاب اسلامی که بازگشت به معنویت و تمدن بزرگ اسلامی- ایرانی است مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سخنرانان طی دو روز مقاله‌های خود را به شرح ذیل ارائه نمودند:   
آقای Jose Soto Chica/ عضو مرکز مطالعات بیزانس، یونان معاصر و قبرس در گرانادا و استاد تاریخ قرون وسطی/ عصر ساسانی و اهمیتش برای فهم فتح عرب‌ها

آقای Marcos Uyá Esteban/ کارشناس ارشد مطالعات پیشرفته تاریخ باستان در دانشگاه گرانادا/ محاصره شهر آمیدا در سال ۳۵۹ میلادی توسط ساسانیان: آغاز پایان حضور رم در بین النهرین

خانم  Tea Vardosanidze/ کارشناس ارشد ادبیات فارسی و مترجم/ اسکندر مقدونی، ایران و گرجستان بر اساس منابع گرجی

آقای José Maria Blázquez Martínez/ استاد افتخاری تاریخ و عضو فرهنگستان سلطنتی تاریخ اسپانیا/ رومیان و ساسانیان

خانم نرگس رحیمی/ دکترای تاریخ و مردم شناسی از دانشگاه گرانادا/ یزدگرد اول و بهرام گور؛ دو پادشاه یهودی؟

 میزگرد راجع به ایرانشناسی قبل از اسلام/ مدیر میز: آقای Jose Soto Chica

شام ریاست دانشگاه گرانادا برای سخنرانان و اعضای انجمن

خانم Pilar Garrido Clemente/ استاد تمام مطالعات اسلامی دانشگاه مورسیا/ اسلام باطنی بر اساس حروف مقطعه قرآن

آقای Alfred Kavanagh/ استاد روابط بین الملل – خاورمیانه در دانشگاه پاپی کمییاس/ پروژه فراگیر شاهزاده دارشکوه بر اساس متن مجمع البحرین . دیدگاه اسلامی در هندوئیسم

آقای Marc Morató Aragonés/ کارشناس تاریخ – دانشگاه بارسلون/ مهاجرت ترکان: از امپراطوری صفوی به مغول

خانم زهرا رضی/ محقق سینما/ الگوی زن در جنگ: درآمدی بر الگوی زن در زمان جنگ در سینمای ایرانی

آقای Victor Morales Lezcano/ استاد افتخاری دانشگاه آئوتونومای مادرید/ ترکی عثمانی و ایران قاجار: دو امپراطوری در مقابل آیینه پیشرفت غربی (۱۹۱۴-۱۸۷۵)

میزگرد راجع به ایرانشناسی دوره اسلامی/  مدیر میز: آقای  Alfred Kavanagh

جلسه اعضاء انجمن ایرانشناسی اسپانیا


                       

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST