کد مطلب: ۶۰۶۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

تثبیت دوره‌های شیعه شناسی و ادبیات فارسی در دانشگاه پالرمو

 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ رم: این دوره توسط آقای دکتر عباسعلی شاملی استاد دانشگاه المصطفی در ۱۸ جلسه ارائه می‌گردد که به معرفی شیعه شناسی در کنار زبان و ادبیات فارسی در دوره فوق لیسانس و دکتری این دانشگاه می‌پردازد.
تجزیه و تحلیل کلامی جایگاه و اهمیت امامت، ولایت، خلافت و چگونگی شکل گیری فرقه‌های شیعه و تمرکز بر تبیین نظام باورهای شیعه امامی موضوعاتی بودند که امسال در دانشکده فوق از سوی استاد ایرانی حوزه و دانشگاه برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ارائه و مورد کاوش و گفتگو قرار گرفتند. همچنین تدریس زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان زبان‌های خارجی این دانشگاه در سطوح کارشناسی و ارشد با استفاده از بسته‌های آموزشی زبان فارسی جامعه المصطفی العالمیه در یک دوره فشرده ( از ۷ الی ۱۶ ماه می ) عرضه گردید.
قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی اسلامی ایران که در روز ۱۲ ماه می برای مذاکره با مقامات دانشگاه پالرمو به این شهر سفر کرده  بود ضمن گفتگو برای تثبیت کرسی‌های بالا گفته ظرفیت‌های دیگر همکاری علمی و فرهنگی را مورد بازشناسی و کاوش قرار داد. آمادگی برای همکاری‌های علمی در حوزه‌های پژوهشی پیشینه حضور و نقش اسلام و مسلمانان در ایالت سیسیل، جایگاه و نقش حضور بیش از یک قرن حکومت فاطمیون در این ایالت، بازتاب و انعکاس اسلام و آموزه‌های اسلامی در کتاب‌های درسی این ایالت، مبادله‌های علمی و فرهنگی در حوزه ترجمه آثار اسلامی از زبان‌های فارسی و عربی به زبان ایتالیایی از جمله محورهای مهم و قابل توجهی هستند که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با کمک دانشگاه المصطفی در قم به دنبال ارائه درس‌های شیعه شناسی و زبان و ادبیات فارسی با دپارتمان شرق شناسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه در میان گذاشته است.
 آقای پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در رم که با دعوت رسمی از سوی دپارتمان مطالعات عربی و اسلام شناسی دانشگاه پالرمو در ایالت سیسیل ایتالیا به شهر پالرمو سفر کرده، ضمن بازدید از دانشگاه مذکور، روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت با آقای پروفسور لاگاللا رئیس دانشگاه پالرمو  در ایتالیا ملاقات کرد.
در این ملاقات روابط دوجانبه بین آن دانشگاه و رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در رم بر اساس یادداشت تفاهمی که در سال ۲۰۱۳ بین دانشگاه پالرمو و پژوهشکده علوم اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به امضا رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه آقای پروفسور پلی‌تری رئیس مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو از تعامل رایزنی فرهنگی سفارت ج.آ.ایران با دانشگاه پالرمو در برگزاری دوره‌های شیعه شناسی و زبان فارسی در دانشگاه پالرمو در سالهای ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، برگزاری هفته فیلم و نشست سینمای معنوی در سال ۲۰۱۴ و بالاخره ایجاد تعامل بین این دانشگاه و دانشگاه شیراز و دانشگاه المصطفی در قم قدردانی کرد.
آنگاه آقای پروفسور لاگاللا رئیس دانشگاه پالرمو ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران گفت:
من همواره از تعامل با دانشگاه‌های ایران خرسند بوده‌ام و معتقدم که سیسیل برای ورود مسلمانانان و ایرانیان دروازه بسیار خوبی است چراکه جای پای آن‌ها از قرن‌ها پیش در این منطقه قابل مشاهده و پیگیری است و ما می‌توانیم میزبان خوبی برای آن‌ها باشیم. دانشگاه پالرمو با داشتن نزدیک به 60 هزار دانشجو و بیش از ۲۰۰۰ استاد یکی از دانشگاه‌های مهم ایتالیا است که از استقلال بیشتری هم برخوردار است.
ما در انواع رشته‌های علوم انسانی، پزشکی و فنی دانشجو داریم و در سالهای اخیر گرایش دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در دانشگاه پالرمو بیشتر شده تا جائیکه در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۵ درصد از دانشجویان دوره دکترای این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند بنابر این دانشگاه پالرمو آمادگی برای جذب دانشجویان ایرانی را دارد و از هیچ مساعدتی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم.
وی افزود: برای ایجاد جامعه ای امن و باثبات چیزی بهتر از تبادل استاد و دانشجو نیست. با تبادل دانشجو و استاد است که اندیشه‌های جدید به جامعه ما وارد شده و ایده‌های ما هم از طریق آن‌ها در دنیا پخش می‌شود و نتیجه این امر تعامل صلح دوستانه در عرصه بین المللی است.
در ادامه این جلسه آقای پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در رم گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در تعامل با دانشگاه پالرمو را مرور کرده و از همکاری و حسن نیت مدیریت عالی دانشگاه و اساتید اسلام شناسی دانشگاه پالرمو قدردانی کرد و گفت:
دانشگاه بین المللی المصطفی در قم در سه سال گذشته یکی از اساتید خوب  خود را برای تدریس شیعه شناسی و زبان فارسی به دانشگاه پالرمو اعزام کرده و هر سه سال با ارزیابی مثبت دانشجویان و اساتید این دانشگاه مواجه شده است که این امر اراده دانشگاه‌های دو طرف را برای بسط مناسبات علمی تقویت می‌کند.
 در پایان این جلسه و با حضور رئیس دانشگاه پالرمو، رئیس گروه مطالعات عربی و اسلام شناسی دانشگاه و رایزن فرهنگی کشورمان در رم توافقات زیر صورت گرفت:
۱-    از ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، زبان و ادبیات فارسی بصورت رسمی و اجباری در برنامه‌های دوره فوق لیسانس زبانهای شرقی دانشگاه پالرمو در ۹ واحد یا ۴۵ ساعت عرضه می‌گردد. این درس برای رشته زبانهای غربی هم بصورت اختیاری عرضه خواهد شد. رایزنی فرهنگی تقبل نمود تا استاد مربوطه را از ایران و یا ایتالیا تأمین نماید.
 
۲-    در رشته تاریخ کشورهای عربی ۱۲ واحد (۶۰ ساعت)  اسلام شناسی تدریس می‌گردد که از سال ۲۰۱۵  بدون اینکه در برنامه‌های اعلام شده تغییر حاصل شود ۱۸ ساعت از آنرا به شیعه شناسی اختصاص دادند و از سال ۲۰۱۶ بصورت رسمی آنرا جدا کرده و ۳ واحد شیعه شناسی در کنار ۹ واحد اسلام شناسی در برنامه‌ها و واحدهای این رشته درج خواهد شد.
 ۳-    با توجه به امضای یادداشت تفاهم بین دانشگاه پالرمو در ایتالیا و دانشگاه نانسی در فرانسه که بر اساس آن، دو دانشگاه دانشجویان خود را در دوره فوق لیسانس در رشته زبانهای خارجی مبادله می‌کنند تا برخی از واحدهای خود را نزد دیگری بگذرانند.  دانشگاه پالرمو آمادگی دارد چنین سندی را با یکی از دانشگاه‌های معتبر ایرانی هم منعقد نماید و ایده‌های تعامل علمی را بصورت جدی با طرف ایرانی پیگیری نمایند. قرار است دانشگاه نانسی هم دانشجویان خود را برای فراگیری زبان فارسی نزد دانشگاه پالرمو اعزام نماید.
 ۴-    بر اساس اعلام دانشگاه پالرمو،  سمینار بزرگ  اساتید اسلام شناسی دانشگاه‌های اروپا  از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در محل این دانشگاه برگزار می‌گردد. با عنایت به اهمیت این سمینار و حضور بیش از ۲۰۰ اسلام شناس از کل اروپا، از رایزنی فرهنگی کشورمان درخواست شد تا یک استاد ایرانی در حوزه اسلام شناسی برای سخنرانی و ریاست یکی از پانل‌های اصلی این سمینار معرفی نماید. مهلت معرفی استاد ایرانی تا آخر ماه می می‌باشد. عنوان سمینار هم در اطلاعیه پیوستی آمده است. این سمینار هر دو سال یکبار در یک کشور اروپائی برگزار می‌شود که دوره قبلی آن در هلسینکی بوده و این دوره در ایتالیا است و دوره بعدی در روسیه برگزار خواهد شد.
 
 
در پایان این دیدار دو نسخه از کتاب‌های معرفی ایران که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در رم تدوین و به زبان ایتالیائی به چاپ رسیده است به ریاست دانشگاه پالرمو اهدا شد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST