کد مطلب: ۶۷۱۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

هیأت علمی و فرهنگی ایران با رییس دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول دیدار کرد

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول، علی‌اشرف صادقی، سرپرست گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، محمد خانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، محمدعلی کاظم‌بیکی، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، سعید شفیعیون، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، محمدحسین ساکت، مترجم و پژوهش‌گر  و سید محمدتقی حسینی، محقق و پژوهش‌گر، در این دیدار حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار عبدالرضا راشد، ضمن معرفی اساتید ایرانی حاضر در جلسه به رییس دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول، تبادل نظر نخبگان فکری و دانشگاهی دو کشور را در تقویت روابط فرهنگی بسیار مهم دانست و با اشاره به حضور اساتید برجسته و صاحب نام در جلسه ابراز امیدواری کرد که همکاری مشترک بین دانشگاه استانبول و مجموعه میراث مکتوب و همچنین شهر کتاب صورت بگیرد.

در ادامه اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن اشاره به برخی فعالیت‌های این مرکز پژوهشی خواستار همکاری‌های مشترک با دانشگاه استانبول شد.

وی همچنین با یادآوری برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم عبدالباقی گلپینارلی ادیب و مولوی‌شناس ترک،  برای برگزاری نشست دوم این شخصیت با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول اعلام آمادگی کرد.

در ادامه هم محمد خانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، در سخنانی با برشمردن بخش‌هایی از فعالیت‌های شهر کتاب، به همکاری این مجموعه با دانشگاه آنکارا در برپایی همایش تجلیل از شخصیت‌های سعدی شیرازی و یونس امره در آنکارا و تهران در سال‌های گذشته اشاره و برای برگزاری نشست‌های مشترک با دانشگاه استانبول اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین ترجمه و نشر آثار ادبیات معاصر دو کشور را از کارهای بسیار مهم در شرایط فعلی دانست.

پس از آن مصظفی اوزکان، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول در سخنانی با بیان اینکه دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول بزرگ‌ترین دانشکده در این دانشگاه است، گفت: این دانشکده شانزده هزار دانشجو، ۳۰۰ عضو هیأت علمی و ۱۶۰ دستیار استاد دارد. دانشکده ادبیات دارای ۴۲ بخش است و گروه‌های زبان‌های شرقی (فارسی، عربی، اردو، چینی و روسی) و زبان‌های غربی (انگلیسی، فرانسوی، آلمان ، اسپانیولی و یونانی) در آن فعال هستند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه زبان و ادبیات فارسی برای این دانشکده بسیار اهمیت دارد و برای تقویت آن همواره در تلاش هستیم، افزود: ارتباط با دانشگاه‌های ایران در اولویت دانشگاه استانبول است و در این راستا تفاهنامه‌های همکاری با تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی و بر اساس آن همکاری‌های علمی مانند تبادل استاد و دانشجو داریم.

اوزکان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای هرگونه همکاری از جمله برگزاری همایش مشترکات شخصیت‌های دو کشور، ترویج ادبیات معاصر و سایر موارد علمی و فرهنگی مشابه با ایران اعلام آمادگی می‌کنیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST