کد مطلب: ۶۷۱۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در استانبول نگهداری می‌شود

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از پژوهشگران و محققین نسخ خطی و میراث مکتوب کشورمان با حضور در کتابخانه سلیمانیه استانبول با عمر کوزگون، رییس این کتابخانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

عمر کوزگون، رییس کتابخانه سلیمانیه ضمن تشریح فعالیت‌های این کتابخانه، گفت: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ مجموعه و صد هزار جلد کتاب در کتابخانه سلیمانیه نگهداری می‌شود. دست‌نویس‌های موجود در کتابخانه سلیمانیه در واقع مشتمل بر بیش از ۱۳۱ مجموعه و کتابخانه است که ۱۱۷ مجموعه آن مربوط به کتابخانه‌های مساجد و جامع‌های مختلف است.

وی، ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخ خطی در این کتابخانه به سال ۱۳۸۰ هجری قمری بر می‌گردد؛ پراکندگی نسخ خطی این کتابخانه شامل ۷۰ درصد به زبان عربی، ۲۵ درصد ترکی عثمانی و ۵ درصد به زبان فارسی می‌باشد.

کوزگون، در پایان یادآور شد: بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول هدف از سفر محققین را مذاکره با مراکز و کتابخانه‌های استانبول برای همکاری‌های مشترک بیان کرد.

اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این مرکز، گفت: میراث مکتوب معنوی در جمهوری اسلامی ایران، تاکنون ۳۰۰ عنوان نسخ خطی منتشر کرده که سهم بالایی آر این افتخار متعلق به کتابخانه سلیمانیه می‌باشد.

وی، همچنین به خدمات درخشان کتابخانه سلبمانیه در آرشیو و در دسترس قرار دادن نسخ بی نظیر خطی به محققین اشاره و از متولیان امر تقدیر و تشکر کرد.

محمد خانی، معاون فرهنگی شهر کتاب با اشاره به جایگاه نسخ خطی در تاریخ و تمدن کشورها، گزارشی از فعالیت‌های شهر کتاب در جمهوری اسلامی ایران ارائه و خواستار همکاری مشترک با کتابخانه سلیمانیه شد.

بنابر اعلام این خبر، این دیدار همراه با اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی رییس کتابخانه سلیمانیه به پژوهشگران و محققین پایان یافت.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST