کد مطلب: ۶۸۳۵
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴

کودکانه ها «زیر گنبد کبود» گرد هم آمدند

این نمایشگاه با آثاری از مهشید راقمی، سبا سلیمانی، نازنین عباسی، آتنا شمس، پونه اوشیدری، رضا میرشجاعی و مامک حجازی و عمدتا بامضمون کودک و نوجوان است و المان های کودکانه با ترکیبی از نگاه هفت هنرمند جوان برای نمایش دنیای کودکان به نمایش گذاشته شده اند. تصویرسازی های این هنرمندان، تجسم شاعرانه ای از جهان کودکان است که هر کدام در پس زمینه رنگ ها و تصاویر خود قصه ای پنهان دارند، قصه ای با عناصر کودکانه که دنیای «آدم بزرگ ها» را هم تحت تاثیر خود می گیرد؛ دنیایی پر از رنگ و شور و زندگی. گفتنی است آثار این نمایشگاه تصویرسازی محض نیستند و تلفیقی از تکنیک های گوناگون از جمله کلاژ، مینیاتور و .... اند.

به مناسبت افتتاح این نمایشگاه با هنرمندان و تصویرگران آثار به نمایش درآمده در این گالری گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم:

* در آثار من انسان ها و به ویژه دنیای کودکان ارجحیت دارند

سبا سلیمانی که دانش آموخته رشته نقاشی و تصویرسازی چندین سال است که در حوزه تصویرسازی کتاب کودکان فعالیت داشته است. این هنرمند جوان در خصوص آثارش در نمایشگاه گروهی «زیر گنبد کبود» می گوید: به طور کلی در آثار من انسان ها و به ویژه دنیای کودکان ارجحیت دارند. آثار من در این نمایشگاه نیز دنباله آثاریست که قرار است در نمایشگاهی هلند به نمایش درآیند. مفهوم اصلی آثار کودکان و دنیای آنهاست. در واقع عناصر کودکانه مهم ترین المان کارهای من است اما مخاطب آثارم بزرگتر ها نیز می توانند باشند. رنگی بودنِ کار من شاید کودکان را جذب کند اما مفاهیم کارهایم ذهن بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. وی در ادامه بیان داشت: کارهای من تصویرسازی محض نیست و تکنیک آن طراحی با مداد، اکریلیک و به ویژه کلاژ است.

* المان های استفاده در آثارم رنگ و بویی از مینیاتور دارند

مهشید راقمی فارغ التحصیل رشته گرافیک است و در زمینه هنر مینیاتور و تصویرسازی نیز فعالیت داشته است و تاکنون موفق به راهیابی به جشنواره های مختلف از جمله جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره هنرهای تجسمی و .. شده است. وی در خصوص کارهایش در نمایشگاه گروهی «زیر گنبد کبود» گفت: آثار من در این نمایشگاه در واقع بازنویسی داستان طوطی و بازرگان است و المان هایی که در فضای آثارم استفاده کرده ام رنگ و بویی از مینیاتور نیز دارند. تکنیک این آثار اکریلیک بوده و با مداد کار شده اند، اما از انجا که سال ها در زمینه مینیاتور کار کرده ام این پیش زمینه ذهنی و ریزه کاری های آن در آثار وجود دارند با این تفاوت که نقاشی مینیاتور با قلم مو انجام می شود اما من در این کارها از مداد استفاده کرده ام.

* گرایش آثارم بیشتر به سوی نقاشی است تا تصویرگری

نازنین عباسی فارغ التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی وکارشناس ارشد تصویرسازی است و به طور حرفه ای عمدتا در حوزه تصویرسازی کتابِ کودک و نوجوان فعالیت داشته است. عباسی می گوید: آثاری که در این نمایشگاه از من به نمایش در خواهد آمد در واقع سه اثر از مجموعه ای است با عنوان «چهل عاشقانه سرگردان» شامل 12 اثر از مجموعه اشعار سیدعلی شجاعی. در واقع در این مجموعه، برای این اشعار طرح هایی نقاشی شده اند که الزاما نمی توان گفت که در حوزه تصویرگری هستند و گرایش آثارم بیشتر به سوی نقاشی است تا تصویرگری و اشعار مذکور به عنوان مرجع حسی مورد استفاده قرار گرفته اند. تکنیک آثار اکریلیک و روی مقوا و به شیوه نقاشی است. در این آثار تلاش بر این است که حسِ اشعار در تصاویر نقاشی شده عینیت یابند.

* موضوع اصلی کارهایم در این نمایشگاه مهاجرت است

پونه اوشیدری، دانش آموخته رشته گرافیک و کارشناس ارشد تصویر سازی است که تا کنون سابقه برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی بساری را داشته است در خصوص آثارش در نمایشگاه گروهی «زیر گنبد کبود» می گوید: موضوع اصلی کارهایم در این نمایشگاه مهاجرت بوده و عنوان دو اثری که در این نمایشگاه دارم رفتن است. هر دو کار ترکیب مواد است که طراحی یکی از آنها روی بوم بوده و اثر دیگر به صورت مونوپرینت و ترکیب مواد روی مقواست. وی در رابطه با چگونگی شکل گیری ایده این دو کار بیان می کند: مفهوم کلی این آثار به این امر بازمی گردد که ما انسان ها همیشه به دنبال جایی متفاوت با جایگاه کنونی مان هستیم؛ زمانی که در وطن هستیم همواره در فکر مهاجرت هنگامی که غربت هستیم ذهنمان همیشه به دنبال موطن است. در واقع یحث رفتن یا ماندن...

* محوریت داستان آثارم بعد فلسفی آن است

آتنا شمس که عمدتا در زمینه تصویرسازی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته در خصوص  آثار خود گفت: آثار من در این نمایشگاه یک مجموعه ای است شامل هشت اثر با موضوعیت داستان حضرت ابراهیم که البته محوریت داستان، بعد فلسفی آن است. به علاوه آثار در حوزه کودک و نوجوان کار شده اند. تکنیک کارها نیز اکرولیک و وایتکس است.

*در آثارم خطوط ساده مفهوم اصلی داستان را به مخاطب القا می کند

مامک حجازی در خصوص آثار خود در نمایشگاه گروهی «زیر گنبد کبود» می گوید: کارهایم در این نمایشگاه طراحی خطوط ساده است و تلاش داشتم کمتر از رنگ استفاده کنم. در واقع همان خطوط ساده مفهوم اصلی داستان را به مخاطب القا می کند و مخاطب می تواند برداشت خاص خود را از آثار داشته باشد. حجازی دانش آموخته گرافک و نقاشی بوده و عمده آثارش در زمینه هنرهای ترکیبی و مفهومی است.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST