کد مطلب: ۶۸۸۷
تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴

دو سیبِ نیوتن در خیابان الف

هفته طنز شهرکتاب از شنبه ۱۱ مهرماه آغاز شد و نویسندگان و شاعران طنز در طول یک هفته میهمان شهرکتاب‌های مختلف در سراسر شهر تهران بودند.شنبه ۱۱ مهرماه در اولین روز هفته کتاب طنز شهرکتاب الف میزبان حسین کلهر بود.

 حسین کلهر متولد سال ۱۳۶۶  وفارغ‌التحصیل رشته محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد است. وی چندین سال است که در حوزه طنز فعالیت می‌کند و کتاب «دوسیب نیوتن» اثر وی است. در واقع این کتاب جمع‌آوری داستان‌های طنز نگارنده برای برنامه رادیو هفت است.

در این گفتگو ابتدا تعاریف متعدد طنز از جمله تعریف جانسون، دفو، یان جک و  فرهنگ سخن و فرهنگ معاصر بررسی شد و حسین کلهر در مورد روایت خود از طنز صحبت کرد. وی گفت که به تعاریف کلاسیک از طنز قائل نیست و این تعاریف را امروزه کاربردی نمی‌داند.

بخش دیگر این  گپ‌وگفت به نوع طنز اختصاص یافت. در این مورد کلهر با اشاره به نوعی طنز پوچ‌گرایانهکه هدفش فقط و فقط خنداندن مردم است، طنز خود را در مقابل آن قرار داد و تحت عنوان طنز اجتماعی از آن یاد کرد. در ادامه وی از متناقض بودن موقعیت‌های شخصی و اجتماعی در جامعه ایران صحبت کرد که نوشته‌ها و گفته‌های طنز وی از دل همین موقعیت‌های متناقض است که متولد می‌شود. و در واقع کتاب «دو سیب نیوتن» حاصل نوشتن در مورد همین موقعیت‌های پر تناقض اجتماعی است.

در بخش دیگر برنامه هم پرسش و پاسخی میان حسین کلهر و مخاطبین برنامه شکل گرفت. کلهر در مورد سوالی که یکی از مخاطبین برنامه در مورد مسئولیت و هدف طنز پرسید، با نگاهی بدبینانهپاسخ داد. وی مطرح کرد که طنز قادر به اصلاح نیست و اساساً تا به امروز نیز با طنز اصلاحی در جامعه صورت نگرفته است. از طرف دیگر، از نظر وی این سلیقه مردم است که محتوا و نوع طنز و طنزپردازی و همچنین راه و رسم آن را مشخص می‌کند.

و در آخر حسین کلهر قسمتی از کتاب خود را برای مخاطبین خود خواند و برنامه پایان یافت.

 

الف

الف

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST