کد مطلب: ۶۹۵۷
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴

کتاب «آن گوشه‌ی دنج سمت چپ» در رم رونمایی شد

رایزنی فرهنگی ایران ـ رم:

کتاب «آن گوشه دنج سمت چپ» در برگیرنده مجموعه داستان های کوتاه به قلم مهدی ربی است که توسط Mario Vitalone به ایتالیایی برگردانده شده و توسط انتشارات Ponte ۳۳ (سی و سه پل) ایتالیا، چاپ و در اختیار علافه مندان قرار گرفته است.

در ابتدای نشست رونمایی این کتاب، Felicetta Ferraro مدیر انتشارات Ponte ۳۳ با ارائه تاریخچه مختصری از ادبیات معاصر فارسی و تحولات آن در گذر از دوره پهلوی به ادبیات پس از انقلاب اسلامی و استمرار آن در قالب ادبیات انقلابی؛ دفاع مقدس و... ضمن معرفی مهدی ربی، وی را به نسل نوین نویسندگان ایرانی متعلق دانست.

دیگر سخنران این نشست؛ Marina Forti روزنامه نگار ایتالیایی،  با اشاره به اشتراک بن مایه های این کتاب با مسائل مبتلا به زندگی رایج در ایتالیا و دیگر جوامع توسعه یافته و تأکید بر تفاوت تصویر رسانه ای از ایران با این تصویر مشترک، بیان داشت که پس از مطالعه این مجموعه داستان، از حیث مواجه با تفاوت این تصویر رسانه ای و واقعی، غافلگیر شده است.

Forti در ادامه سخنان خود، پرسش هایی در خصوص تفاوت روند زندگی در زادبوم نویسنده(محل وقوع داستان ها؛ یعنی شهر اهواز) با کلان شهری نظیر تهران؛ پی رنگ مشترک مجموعه داستان های کتاب؛ دلایل و عللی که نویسنده را به نگارش ترغیب می نماید؛ و وضعیت جاری نگارش و نویسندگان در ایران معاصر را،  از نویسنده کتاب مطرح نمود.

مهدی ربی در پاسخ به این پرسش ها، ضمن معرفی تفصیلی زادبوم خود شهر اهواز و تشریح تفاوت های آن با کلان شهری نظیر تهران؛ ضمن تأکید بر این که سال‌ها در تهران ساکن بوده است، دلیل انتخاب اهواز به عنوان محل وقوع داستان هایش را «زیسته شدن بن مایه این داستان ها در اهواز» عنوان کرد و د رهمین راستا،  در پاسخ به پی رنگ مشترک مجموعه داستان هایش نیز، با تشریح پیچیدگی های ارتباطات انسانی در عرصه اجتماعی ایران معاصر و ذکر مصادیقی از این دست در زندگی شخصی خود، پی رنگ مشترک مجموعه داستان های این کتاب را،  واکاوی انحاء دوست داشتن در روابط انسانی زیسته در شرایط محیطی زادبومش معرفی نمود.

وی همچنین در خصوص   دلایل و علل نوشتن آثارش، بیان داشت که «اینجا یک دلیل رومانتیک و یک دلیل واقع گرایانه وجود دارد». وی دلیل رومانتیک نوشتن را ناگزیری آن و دلیل واقع گرایانه آن را تعامل در اصلاحاتی دانست که نظر به دیرمندی نتیجه و انتخاب غیر سیاسی نویسنده برای تحقق آن ها، از طریق نگارش و فرهنگ سازی احتمال وقوع خواهند داشت و در این راستا؛ و پس از گذار از دشواری ها و فراز و نشیب هایی، وضعیت سال های اخیر برای نویسندگان ایرانی، اگر ایده آل نباشد؛ خالی از پیش رفت نیز نبوده است. وی در تشریح این وضعیت بیان داشت که از بین سه انتخاب نگارش در خارج از ایران؛ نگارش در فضای مجازی؛ یا تطبیق همراه با نقد و چالش با شرایط درون ایران، سومین شق را انتخاب نموده؛ چون به زعم وی دو شق دیگر به فاصله از مخاطبین فارسی زبان می انجامد.

پایان بخش این نشست، پرسش و پاسخ حضار و نویسنده کتاب در خصوص موضوعاتی نظیر گویش جنوب ایران؛ علت انتخاب پایان باز برای داستان های این مجموعه و... بود که نویسنده با تأکید بر حوزه تخصصی خود در"پایان نوشتار دراماتیک در آثار آنتوان چخوف"؛ انتخاب چنین شیوه روایی را در ارتباط بینامتنی با دیگر حوزه های تخصصی اش و در تعامل با هنرهای نمایشی، مشارکت بینامتنی مخاطب در صورت بندی بین الاذهانی شیوه های عمل در خصوص دشواری های اجتماعی مطروحه در داستان هایش عنوان نمود.

شایان ذکر است که پیش از این نشست های رونمایی و معرفی مشابهی از این کتاب در شهرهای فررارا؛ ونیز؛ ورونا و فلورانس ایتالیا نیز برگزار گردیده است. مهدی ربی متولد ۱۳۵۹ در اهواز؛ تا کنون دو مجموعه داستان «آن گوشه دنج سمت چپ»(۱۳۸۶) و «برو ولگردی کن رفیق»(۱۳۸۸) را به رشته تحریر درآورده و جوایز نهمین و یازدهمین دوره جایزه ادبی منتقدان و نویسندکان مطبوعات ج. ا. ایران و... را از آن خود ساخته است. همچنین؛ انتشارت Pnte ۳۳ (سی و سه پل) ایتالیا به مدیریت Felicetta Ferraro از سال ۲۰۰۸ م. در حوزه برگردان ادبیات داستانی معاصر ایران آغاز به فعالیت نموده و تا کنون، ۸ اثر در این حوزه را برگردان و منتشر نموده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST