کد مطلب: ۷۰۵۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴

دوره‌ی آموزشی فلسفه و سلامت روان

  • مدرس: مسعود زنجانی

اگر عجالتاً تلقی رایج از فلسفه، به‌مثابه فعالیتی تئوریک و آکادمیک را کنار بگذاریم و به خاستگاه‌های تاریخی آن در دوره باستانی نظر بیفکنیم، خواهیم دید که فلسفه دقیقاً فایده و ضرورتی مشابه ورزش و رژیم دارد، اما نه در ارتباط با «جسم»، بلکه در ارتباط با «روان». به نظر می‌رسد روح انسان زودتر از جسم او چروک بر می‌دارد، اما چون چروک‌های روح به‌راحتی جسم دیده نمی‌شود،  از آن غفلت می‌کنیم. آیا انسان‌های امروزی برای نیرومندی، شادابی، زیبایی و جوان ماندن روحشان به اندازه‌ی پوست خود ایده و اراده دارند؟

برای ما بدیهی است اگر جسم مدتی طولانی بی‌غذا، کم غذا، یا بد غذا بماند و یا دچار رخوت و سستی شود، از پا در می‌آید، اما توجه نمی‌کنیم که روح نیز نیازمندی‌های مشابهی دارد و اگر با بی‌غذایی، کم غذایی، بد غذایی، بی‌تحرکی و ایستایی مواجه شود، افسرده و فرسوده خواهد شد.

یونانیان فلسفه را نوعی «رژیم غذایی» مفید و ضروری برای «سلامت روان» همه شهروندان می‌دانسته‌اند؛ چنانچه فلسفه را «ژیمناستیک روح» نیز می‌خوانده‌اند. فلسفه برای آن‌ها، نه مجموعه‌ای از «آموزه»های ساخته و پرداخته، و نه صرفاً «شیوه‌ی دانستن» و فعالیتی نظری مختص به نخبگان، بلکه «شیوه زیستن» ضروری برای داشتن «زندگی شادمانه» بوده است. به همین خاطر، هدف فلسفه هم برای آن‌ها، چیزی کمتر از «خوشبختی» انسان نبوده است. فلسفه، برای یونانیان، «هنر خوب زندگی کردن» و «هنر خوب مردن» بوده است. به عبارت دیگر، فلسفه اندیشه‌ورزی انسان است برای پرداختن به پرسش «چگونه باید زیست و چرا؟»

باری، این بحران جهان امروز است که فلسفه را از این خاستگاه اصیل تاریخی و جایگاه رفیع فرهنگی فروکاسته است. بنابراین، اگر از این منظر آسیب‌شناسانه بنگریم، می‌توان تاریخ فلسفه را تاریخ تعاریف گوناگون و تئوری‌های مختلف «خوشبختی» دانست، چنانچه می‌توان هر فیلسوف را نیز یک «فیلسوف زندگی» خواند که به شیوه و به‌نوبه خود، ما را به «سلامت روان» خویش فرامی‌خواند.

دوره‌ی آموزشی «فلسفه و سلامت روان» با تدریس مسعود زنجانی در شش جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. در این دوره با استناد به سه فیلسوف بزرگ باستانی، سقراط، اپیکور، و سنکا و همچنین سه فیلسوف بزرگ عصر جدید، مونتنی، شوپنهاور، و نیچه، و از رهگذر سنجش انتقادی کتاب «تسلی بخشی مای فلسفه» نوشته آلن دوباتن، نسبت اندیشه‌ی این فیلسوفان با «سلامت روان» و همچنین «نظریه خوشبختی» بررسی می‌شود.

این دوره روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن سوم آذر است و علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره ی آموزشی تا اول آذر فرصت دارند در ساعت اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

 

کلید واژه ها: مسعود زنجانی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST