کد مطلب: ۷۵۴۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

همایش سعدی و کنفوسیوس

 ایران و چین، دو کشور باستانی قاره آسیا با سابقه‌ای طولانی و تاریخ و تمدنی غنی هستند و قدمت دوستی دیرینه و عمیق ایران و چین به بیش از دو هزار سال می‌رسد. مردم دو کشور همواره با یکدیگر تماس داشته و افراد زیادی از دو ملت با یکدیگر رفت و آمد می‌کردند و با فرهنگ و هنر کشور مقابل آشنا می‌شدند. مردم چین همواره برای سعدی شیرازی و آثارش ارزش فراوانی قائل بوده و هستند و به او احترام می‌گذارند. سعدی نیز به دفعات از چین به زبان تحسین‌آمیزی یاد کرده است. سعدی و کنفوسیوس دو شاعر متفکر از سرزمین ایران و چین هستند که آثارشان برای  مردم دو کشور آشناست و از اشعار و آثار این دو حکیم بزرگ برمی‌آید که در مشاهده و بررسی جامعه انسانی از یک پایه و اساس مشترک برخوردار بودند که همان محبت و انسان‌دوستی است.

در آستانه‌ی روز بزرگداشت سعدی، به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، دانشگاه پکن و دانشگاه خه‌بی چین، همایش دو روزه سعدی و کنفوسیوس در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین ساعت ۱۶ با حضور سعدی‌‌شناسان و کنفوسیوس‌شناسان ایران و چین در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

سخنرانان و مقالاتی که در این همایش ارائه می‌شوند بدین شرح‌اند: دکتر فتح‌الله مجتبایی: «طبیعت و تربیت از دیدگاه کنفوسیوس و سعدی»، دکتر رضا داوری اردکانی: «شاعر پارسی و حکیم چینی»، دکتر ضیاء موحد: «کنفوسیوس و سعدی: دو پنجره‌ی اخلاقی ـ رفتاری به جهان»، چنگ من لی:«اهمیت عملی اندیشه‌های خیرخواهی سعدی و کنفوسیوس»،  بای گوی:«از ترجمه «گلستان» نگاه به پدیده توسعه میان فرهنگی چین و ایران»، شا زونگ پینگ: «مقایسه‌ی اندیشه‌های سعدی و کنفوسیوس»، دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور:«بررسی تطبیقی مکالمات کنفوسیوس با گلستان سعدی»، دکتر مهدی محبتی: «طبیعت انسانی از دیدگاه کنفوسیوس و سعدی»، دکتر محمد دهقانی: «مواجهه‌ی سعدی و کنفوسیوس با دوگانه‌ی سیاست و اخلاق»، دکتر غلامرضا خاکی: «کنفوسیوس و سعدی، اندرزگویان اخلاقی» و کوروش کمالی سروستانی: «با سعدی از شیراز تا پکن». ورود به این همایش برای علاقه‌مندان آزاد است

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST