کد مطلب: ۷۶۹۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

«مردم سلدویلا»، داستان‌های شهری خیالی در سوییس

روزنامه‌ی شرق درباره‌ی نویسنده نوشته است: کلر نویسنده‌ای متعلق به سده‌ی نوزدهم است و برخی از آثار او مثل رمان «هاینریش سبز» و همین مجموعه داستانِ مردم سلدویلا از جمله آثار درخشان او در نثر آلمانی به‌شمار می‌رود. نویسندگانی چون توماس مان، هرمان هسه و الیاس کانتی داستان‌های کلر را ستوده‌اند و برخی متفکران آلمانی مثل نیچه، آدورنو و لوکاچ نیز از آثار او استقبال کرده‌اند. لوکاچ در کتاب «رمان تاریخی»، کلر را ازجمله مهم‌ترین نویسندگان داستان رئالیستی دوره‌ی پس از انقلاب ۱۸۴۸ دانسته است. رئالیسم آثار کلر متفاوت از نویسندگان آلمانی پیش از او است و از آن با عنوان «رئالیسم شاعرانه» یاد کرده‌اند. به گفته عبداللهی، مترجم کتاب، کلر «شاعر و نویسنده کلاسیک و ملی سوییس است و بی‌تردید یکی از بنیانگذاران ادبیات ملی سوییس است و نه فقط در نوول‌نویسی دستاوردهای خاص دارد، بلکه از بدعت‌گذاران در زمینه «رمان تکامل و رشد» است که رمان حسب حالی مفصل «هاینریش سبز»ش پس از «ویلهلم مایستر» گوته، مهم‌ترین رمان تربیتی قرن نوزدهم به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایسنا هم درباره‌ی این کتاب نوشته است: سلدویل یا سلدویلای این داستان‌ها، شهری است خیالی در سوییس که تمام داستان‌ها در آن یا در حوالی آن روی می‌دهند. به‌روایت کلر گوتفرد، مردمان این شهر، در روزگار جوانی در اوج نداری، سرزنده و خوش‌باش‌اند و به گاه میان‌سالی و پیری که همه دار و ندارشان را در سوداگری و خوش‌باشی از کف می‌نهند، به دست و پا می‌افتند تا بلکه کاری برای خود دست و پا کنند و خود را از فلاکت برهانند. این مردم پیوسته در جشن و سرورها و کنش‌های سیاسی‌ گوی سبقت را از همگان می‌ربایند، ولی آن‌گاه که پای زندگی روزمره و کار منظم به میان می‌آید، قافیه را می‌بازند و درمی‌مانند، چنان که گویی استعداد یا جربزه آن را ندارند.

همچنین مترجم کتاب درباره‌ی آن گفته است: این کتاب مجموعه‌ای از چند نوول بلند به‌هم پیوسته است که داستان‌هایش همگی در شهر خیالی سلدویلا اتفاق می‌افتند. نسخه‌ی اصلی کتاب، اثری دو جلدی است که در اوایل قرن بیستم در سوییس و آلمان منتشر شده و داستان‌های آن از مهم‌ترین داستان‌های ادبیات قرن بیستم سوییس محسوب می‌شود.

کتاب رمان مردم سلدویلا را نشر مرکز در قطع رقعی و ۲۴۲ صفحه منتشر کرده و قیمت آن ۱۱۹۰۰ تومان است.

 

 

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST