کد مطلب: ۷۷۱۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

پل فرهنگی ایران و مکزیک مستحکم می‌شود

سفیر و دو تن از هیات فرهنگی و ادبی مکزیک از مرکز فرهنگی شهر کتاب دیدار کردند و با جمعی از نویسندگان و مترجمان ایرانی گفت‌وگو کردند. در پایان این دیدار صمیمی قرار شد طرفین برای ترجمه‌ مجموعه‌ای داستانی از نویسندگان دو کشور و انتشار آن در ایران و مکزیک و برای برقراری هفته‌های متقابل فرهنگی اقدام کنند.

به گزارش بخش ادبیات و کتاب ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در این دیدار اولیسس کانچولا، سفیر مکزیک در تهران، ماریسول شولتس، مدیر نمایشگاه کتاب گوادلخارای مکزیک و کریستوفر دومینگز، منتقد و نویسنده‌ مکزیکی، عبدالله کوثری، فریبا وفی، مصطفی مستور، اسدالله امرایی، سارا سالار و برخی از مدیران مؤسسه‌ شهر کتاب حضور داشتند.

در ابتدا علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و امور بین‌الملل شهر کتاب پس از ارائه‌ توضیحی در مورد پیشینه‌ و فعالیت‌های بین‌المللی شهر کتاب گفت: ارتباط شهر کتاب با جهان اسپانیایی‌زبان تاکنون به خود اسپانیا محدود بوده و ما اکنون خواهان آن هستیم که با سایر کشورهای اسپانیایی‌زبان به‌صورت مستقیم وارد مراودات فرهنگی بشویم. ما در ایران مترجمان اسپانیایی اندکی داریم و بنابراین کتاب‌های اسپانیایی‌زبان بیشتر از زبان‌های واسطه، خاصه انگلیسی ترجمه شده‌اند.

او در ادامه با اشاره به اهمیت برقراری هفته‌های فرهنگی ایران در مکزیک و برعکس، خاطرنشان کرد: در کشورهای کلمبیا، برزیل و ونزوئلا کرسی‌های زبان فارسی تأسیس شده است؛ باید دید آیا این کرسی‌ها را می‌توان در مکزیک هم ایجاد کرد. به‌هر حال عمده‌ کارهای فرهنگی همیشه با ابتکارات شخصی محقق می‌شود و اگر اراده‌ای قوی برای همکاری باشد، موانع را می‌توان از سر راه برداشت.

لطف‌الله ساغروانی، مدیر نشر هرمس، هم با شرح فعالیت‌های این نشر، خاصه در زمینه‌ی کتاب‌های دوزبانه یادآور شد: کتاب‌های دوزبانه را همیشه از زبان اصلی ترجمه می‌کنیم و از زبان واسطه بهره نمی‌بریم. تاکنون کتابی از ادبیات اسپانیایی‌زبان را به‌صورت دوزبانه منتشر نکرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم با همکاری شما، از ادبیات مکزیک اثری را در این زمینه منتشر کنیم. جهان اسپانیایی‌زبان برای ما جهانی است پرراز و رمز و امیدواریم هرچه بیشتر با آن آشنا شویم.

همچنین عبدالله کوثری، مترجم، در مورد کریستوفر دومینگز گفت: وی از پازشناسان طراز اول مکزیک است و اثری مهم را در حوزه‌ پازشناسی منتشر کرده است.

او افزود: ادبیات آمریکای لاتین چهره‌ جدیدی از رمان را به جهان معرفی کرد و آمریکای لاتین به‌واسطه‌ همین رمان وارد عرصه‌ جهانی شد. آمریکای لاتین برای ما بسیار آموزنده است. بهره‌گیری از تاریخ و درآمیختن تاریخ با اسطوره‌ از مهم‌ترین خصایص رمان آمریکای لاتین محسوب می‌شود. ما از آمریکای لاتین یادگرفتیم که چطور می‌توان سیاسی و اجتماعی نوشت و در عین حال ادبیات تولید کرد. نویسندگان آمریکای لاتین ادبیات را داشتند و سپس به سیاست هم پرداختند.

کریستوفر دومینگز با بیان اینکه شناخت مردم مکزیک از ادبیات معاصر ایران محدود به صادق هدایت می‌شود، تصریح کرد: آثاری از هدایت به‌واسطه‌ زبان فرانسه در مکزیک ترجمه شده است. نویسندگان جوان امروز ما در مورد خشونت، قاچاق مواد مخدر و مسائل آن‌جهانی می‌نویسند.

وی در مورد وضعیت مناسبات بین کشورهای آمریکای لاتین بیان کرد: روابط بین کشورهای آمریکای لاتین به پیچیدگی روابط بین کشورهای اسلامی است.

اولیسس کانچولا، سفیر مکزیک در تهران، با اشاره به ضروت داشتن ایده‌های عملی در مراودات فرهنگی دوسویه گفت: باید بتوانیم پل ادبی‌ای را بین ایران و مکزیک برقرار کنیم. اگر اثری به زبان اسپانیایی ترجمه شود، در چند کشور می‌توان عرضه‌اش کرد. ما دوست داریم جهان، مکزیک را نه از طریق اسپانیا که بلاواسطه بشناسد.

ماریسول شولتس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موانع مناسبات ایران و مکزیک فاصله‌ جغرافیایی زیاد و هزینه‌های سنگین آمد و شد است، یادآور شد: من مدیر نمایشگاه کتاب گوادلخارا هستم و این نمایشگاه 30 سال پیش تأسیس شده است. ستون فقرات نمایشگاه ما کتاب‌های اسپانیایی است، اما می‌خواهیم فعالیت‌هایمان را در سایر زبان‌ها گسترش بدهیم. تا کنون نویسندگانی از برزیل، کره، ژاپن، فنلاند و سوئد به نمایشگاه ما آمده‌اند و امیدواریم بتوانیم به‌زودی ایرانیان را نیز در نمایشگاه‌مان ببینیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST