کد مطلب: ۷۸۱۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵

ادای احترام «کن» به فروشنده

آرمان: سرانجام شصت‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن نیز پس از ۱۲ روز پر فراز و نشیب به پایان راه خود رسید. هیات داوران این دوره از جشنواره کن را کتایون شهابی، دونالد ساترلند، کرستن دانست، آرناد دسپلچین، مدس میکلسن، والریا گالینو، لاسلو نمش و ونسا پارادایس با ریاست جرج میلر کارگردان استرالیایی تشکیل می‌دهند. دوربین طلایی جشنواره کن برای فیلم «الهی» به هدی بنیامینا رسید. جایزه دوربین طلای جشنواره کن هرسال به بهترین فیلم اول یک کارگردان از میان فیلم‌های حاضر در جشنواره اعطاء می‌شود. خوانخو ژیمنیز برای فیلم «تایم‌کد» نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره را از آن خود کرده است. در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن ژان‌پیر لئو بازیگر کهنه‌کار سینمای فرانسه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد. شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن برگزیده شد. بازی درخشان حسینی در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی این جایزه را برای او به ارمغان آورد. در همین حال جایزه هئیت داوران کن به فیلم «محبوب آمریکایی» به کارگردانی آندریا آرنولد رسید. در حالی که شهاب حسینی عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را از آن خود کرد، ژاکلین خوزه برای نقش‌آفرینی در «ما رُزا» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. شب رؤیایی فیلم «فروشنده» با اهدای جایزه بهترین فیلمنامه به این اثر ادامه پیدا کرد. اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان این فیلم است. الیویه آسایاس و کریستین مونجیو نخل طلای بهترین کارگردانی را از آن خود کردند. آسایاس کارگردان «خریدار شخصی» و مونجیو کارگردان فیلم «فارغ‌التحصیلی» است.

شهاب حسینی: این جایزه را از مردم دارم

شهاب حسینی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن گفت: مطمئنم روح پدرم الان نظاره‌گر من است از اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی تشکر می‌کنم این جایزه را از مردم دارم پس به آن‌ها تقدیم می‌کنم.

فرهادی: خوشحالم که مردم ایران را شاد می‌کنم

اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو برای فیلم «فروشنده» شد.

 

او گفت انتظار نداشته که بعد از شهاب حسینی، شخص دیگری از عوامل «فروشنده» روی صحنه بیاید و بابت انتخابش از هیات داوران تشکر کرد. او در میان خاطره جالبی تعریف کرد و گفت: «روزی به همراه فیلمبردارم برای تماشای نسخه نهایی فروشنده به سینمایی رفتیم مسئول سالن گفت بیست دقیقه برای اماده شدن فیلم لازم است و در این فاصله فیلمی برایتان بگذارم؟ گفتم اگر خسته‌کننده نیست بگذار و آن فیلم مد مکس جورج میلر بود همان موقع گفتم این نشانه خوبی است.» او همچنین گفت: «فیلم‌های من فیلم‌های شادی نیستند اما خوشحالم که با جوایزم مردم ایران یا لاقل بخشی از آن‌ها را شاد می‌کنم. » فرهادی از الکساندر تهیه‌کننده فیلمش تشکر کرد که تمامی فیلم‌هایش را پخش کرده است. این نویسنده و کارگردان توانمند سینمای ایران از همسرش و پدرومادرش بابت صبر و تحملشان تشکر کرد و همین طور از یدا... نجفی صدابردار فیلمش که در میانه این فیلم بدرود حیات گفت، یاد کرد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST