کد مطلب: ۸۱۳۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵

فضای مجازی؛ تهدیدی جدی برای ادبیات ایران

ایسنا: سیدعلی شجاعی گفت: فضای مجازی تهدیدی جدی برای ادبیات ایران است.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا درباره داستان نسل جوان و آینده ادبیات ایران گفت: جوان امروز به واسطه در دسترس بودن شاهکارهای ادبی دنیا و خواندن این کتاب‌ها جلوتر از گذشتگان ادبی قرار دارد و از سوی دیگر کتاب‌های خوب ادبیات فارسی نیز در دسترس جوانان است و لذا می‌توان گفت جوانان امروز چند پله جلوتر قرار گرفته‌اند.

او افزود: این در حالی است که نحوه پر شدن ظرف اندیشه‌های جوان آفتی در دنیای ادبیات به‌وجود آورده است و می‌توان فضای مجازی را فاجعه‌ای در این راستا دانست.

شجاعی خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد از دل پیام‌های کم‌عمقی که در فضای مجازی تبادل می‌شود و خواندن این پیام‌ها بتوان به پرورش نویسنده امیدوار شد. به کرات در کلاس‌های داستان از جوانان پرسیده می‌شود که هفته گذشته چند ساعت کتاب خوانده‌اند و متاسفانه آمار امروز با ۱۵ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی اظهار کرد: افرادی که به جای مطالعه در فضای مجازی حضور دارند اندیشه‌پرور نیستند و وضعیت موجود بسیار نگران‌کننده است. قطعاً کسی که بتواند از لبه تیز تیغ دنیای مجازی عبور کرده و از آفت دور بماند پیشگام خواهد بود.

این داستان‌نویس تصریح کرد: گاهی در کلاس‌های داستان احساس می‌کنم از این جمع نویسنده‌ای بیرون نخواهد آمد، زیرا رمان‌های برتر دنیا با حضور دنیای مجازی مغفول مانده و خوانده نمی‌شوند.

او درباره تأثیر دنیای مجازی بر سلیقه خوانندگان اظهار کرد: اگر نویسنده کار درجه دو تولید کند قطعاً تا ۴۰ سال آینده ذائقه مردم تغییر خواهد کرد و معتقدم اگر بازی دنیای مجازی با ادبیات به زودی پایان نیابد شاهد تولید آثار درجه دو از نویسندگان خواهیم بود.

شجاعی یادآور شد: غرب به تهدید جدی فضای مجازی پی برده و همان‌گونه که به تغذیه کودکان خود اهمیت می‌دهند، استفاده آن‌ها از فضای مجازی را نیز محدود می‌کنند، این در حالی است که در ایران با حضور گسترده کودکان در فضای مجازی علاوه بر مشکلات جسمی٬ استعداد آن‌ها کور می‌شود.

او همچنین تاکید کرد: در انسان‌شناسی با مواردی همچون ذات دانایی‌طلب مواجه هستیم که از طفولیت با افراد بوده و عطشی برای یادگیری در آن‌ها ایجاد می‌کند و متاسفانه صفحات مجازی این نیاز را به صورت کاذب برطرف می‌کند. مثلاً جوان با خواندن چند جمله ناب احساس می‌کند که به مطالعه پرداخته است و ذات دانایی‌طلب خفه خواهد شد، لذا می‌توان این سیر کاذب را درد بدی دانست.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST