کد مطلب: ۸۲۳۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

تابستان با چاشنی سیاست

ایلنا: به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به گفته‌ی کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های تهران از ۲ مردادماه تا ۷ مردادماه، و درحالیکه تنها ۱۰ روز از طرح حمایتی «تابستانه کتاب» باقی مانده پای چند کتاب جدید هم به لیست پرفروش‌ها باز شده، اما کتاب‌های جدید زمستان ۹۴ و بهار ۹۵ هنوز هم جای خود را در این لیست حفظ کرده‌اند.

کتاب‌هایی مثل «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، «بی‌شعوری» از خاویر کرمنت و رمان‌های «دختری در قطار» نوشته پائولا هاوکینز و «ملت عشق» الیف شافاک که از پاییز و زمستان سال گذشته جزو کتاب‌های پرمخاطب شناخته می‌شوند، در تابستان ۹۵ هم خواهان دارند و هربار دوباره سرو کله‌شان در لیست پرفروش‌ها پیدا می‌شود.

مجموعه داستان «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» نوشته آنا گاوالدا و رمان «کافه چرا» از جان استراکی که معنای زندگی و مکانی برای یافتن چراهای موجود در ذهن آدمی را در قالب داستان روایت می‌کند و در کمتر از پنج ماه، با سه ترجمه متفاوت، منتشر شد و نمایشنامه «مرغابی وحشی» هنریک ایبسن نیز داستان‌های نسبتاً قدیمی هستند که این هفته به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرده‌اند.

تازه‌ترین رمان ترجمه شده از جولین بارنز، نویسنده مشهور انگلیسی یعنی «هیاهوی زمان» که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و درواقع داستانی است براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف و ترجمه روح‌انگیز شریفیان از داستان زندگی یک نوجوان که در دوران جنگ جهانی دوم در لندن زندگی می‌کند نوشته جودیت کر با نام «بمب روی خاله مامانی» به همراه مجموعه داستان «اسم شوهر من تهران است» زهره شعبانی هم تازه‌های پرفروش هستند که در روزهای آغازین مردادماه پرطرفدار شدند.

همچنین ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند، روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب هم، داستان تازه‌چاپی هستند که در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» هم داستان‌های خارجی تقریباً تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها هستند که چند هفته متوالی است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌ها داشته‌اند.

 «پشت سرت را نگاه کن» نوشته سی‌بل هاگ و «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دهه‌ی اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده نیز دیگر داستان‌های خارجی پرطرفدار هستد.

رمان «آن‌ها که ما نیستیم» به قلم محمد حسینی که در شش بخش با نام‌های «مایی که تو می‌گویی۱»، «یک گریز نه‌چندان کوتاه»، «مایی که تو می‌گویی۲»، «بگذار خودم بگویم»، «حکایت همچنان باقی است؟» و «حالا تو که خوانده‌ای بگو» نوشته شده و توضیح پشت جلد کتاب، آن را کاوشی در دگردیسی آدم‌ها؛ از خود به دیگری و به دیگران‌شدن دانسته است در کنار داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پرونده‌ی عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» و مجموعه داستان «هیولای خانگی» از فرشته احمدی که در ۸ داستان کوتاه؛ روایت‌هایی از سؤالات فلسفی درباره اختیار انسان مطرح می‌کند؛ برگزیده‌های ادبیات ایران هستند.

سومین رمان مهدی یزدانی‌خرم با نام «سرخ سفید» که شخصیت‌های تاریخی مختلفی مثل جنازه امیرعباس هویدا، استالین، بازیکنِ تیم تاجِ سابق، یک کشیش یونانی، استخوان‌های رضاخان و ... در آن حضور دارند و اولین رمان مهدی افشارنیک با نام «گود» که رشته حوادث و اتفاقاتی از از ۱۵ خرداد ۴۲ و حتی قبل از آن را تا امروز مرور می‌کند و شخصیت‌های داستانی متنوعی از دختران چریک، پسران مدافع خرمشهر، مردان سنتی بازار تهران گرفته تا زنانی که تیمسارهای زمان شاه را به بازی می‌گیرند را شامل می‌شود، دیگر داستان‌های ایرانی هستند که پرفروش‌اند.

 «دیر آمدی ما شام را خوردیم» رسول یونان که در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم پرفروش شده بود و تازه‌ترین مجموعه شعر ترجمه شده از لطیف هلمت شاعر کرد عراقی با نام «گورستان گل‌ها» که به تازگی با ترجمه مختار شکری‌پور منتشر شده، نیز شعرهای پرخواننده‌ی روزهای ابتدایی مردادماه است.

کتاب‌های «فهم برشت» ازجمله آثار مشهور وال‌تر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی با ترجمه مشترکی از حسین نمکین و دیگران، نمایشنامه «الکترا» نوشته اوریپید که در سال ۴۱۳ پیش از میلاد روی صحنه رفته و به تازگی با همت غلامرضا شهبازی و توسط نشر بیدگل منتشر شده، نمایشنامه‌های «مامورهای اعدام» و «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» از مارتین مک‌دونا و نمایشنامه قدیمی‌تر «سو قصدهایی به زندگی آن زن» نوشته مارتین کریمپ نمایشنامه‌نویس معاصر بریتانیایی که اثری تجربی، ضد شخصیت و بدون طرح داستانی به شمار می‌آید هم آثار نمایشی خارجی پرخواننده در دهه اول مردادماه هستند.

کتاب «ابداع امر اجتماعی (رساله‌ای درباره افول هیجانات سیاسی)» نوشته ژاک دونزولو که برای خواننده شرح می‌دهد چه‌طور اُفت هیجانات سیاسی این فرصت را پیش آورد که راه‌حل ثباتِ سیاسی نه در وادی صِرف سیاسی و نه حوزة صِرف مدنی بلکه در وادیِ امر اجتماعی جستجو شود. نیز اثر پرخواننده‌ی حوزه سیاسی-اجتماعی در این روزهاست.

«طنز و طنزینه هدایت» اثر همایون کاتوزیان که سبک طنز مورد استفاده صادق هدایت در داستان‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» را بررسی کرده و «نکته‌های ویرایش» از علی صلح‌جو نیز اثر تخصصی پرفروش حوزه‌ی زبان و ادبیات فارسی در اولین هفته مردادماه هستند.

«خرد و خشونت، یک دهه فلسفه سارتر ۱۹۶۰-۱۹۵۰» به کوشش آر.دی.لینک و دی.جی.کوپر که با بررسی و تحلیل بزرگ‌ترین آثار متأخر ژان پل سارتر سرنخی ارزشمند از دوره‌ای سرنوشت‌ساز در کارنامه‌ی او و تاریخ فلسفه قرن بیستم را به مخاطب ارائه می‌کند و شخصاً از سوی سارتر تأیید شده، «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفه‌ی زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریزهای» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در پرفروش‌ها دارند.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این هفته پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST