کد مطلب: ۸۳۱۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

قالب شعری غزل مرده است

مهر: برنامه تلویزیونی «نقد شعر» با موضوع بررسی اشعار امیر هوشنگ ابتهاج شب گذشته با اجرای سعید بیابانکی و با حضور دکتر بهرام پروین گنابادی و دکتر فرهاد طهماسبی از شبکه چهارم سیما پخش شد. در بخشی از این برنامه تلویزیونی دکتر ضیاء موحد که از طریق تماس تلفنی در بحث این برنامه شرکت کرده بود به اظهار نظری جنجالی درباره شعر کلاسیک به ویژه قالب غزل و اشعار هوشنگ ابتهاج پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: من نظرم را درباره غزل‌های آقای ابتهاج پیش از این گفته‌ام و به اندازه‌کافی هم درباره ایشان هیاهو کرده‌اند و پایکوبی کرده‌اند. ولی این نوع از شعر دورانش سرآمده است. غزل دورانش سرآمده است. من نمی‌گویم محال است کسی پیدا شود و غزلیات نویی بگوید چون امکانات زبان بی‌نهایت است اما عملاً بعد از حافظ جز گروهی مقلد نداریم مگر شاعران سبک هندی که داستانش جداست و شعر نیست و مضمون سازی است.

موحد همچنین گفت: کارهای آقای سایه چیز تازه‌ای ندارد. اصلاً نصف شعر در غزل سروده شده است. یعنی قافیه که بیاید نصف شعر سروده شده است . غزل را که می‌خوانید تناقض دارد یعنی شاعر به اعتبار قافیه تناقض گویی کرده و ابتدای شعر چیزی می‌گوید و انتهایش چیز دیگری.

این شاعر تاکید کرد: نیما بیهوده نیامد. من نمی‌دانم این ارتجاع و بازگشت به شعر قدیم تا کی جلوی راهی که نیما گشود را بگیرد. شما این کتاب ۵۰۰ یا ۲۰۰ صفحه‌ای از شاعران بعد از حافظ جمع و با شعرهایی که بعد از نیما سروده شده مقایسه کنید ببیند چقدر صدا و هوای تازه هست . اگر کسی می‌خواهد منکر اینها شود خوب بشود. این‌ها اما به جایی نمی‌رسد. این راه به دِهی باز نمی‌شود.

وی در پایان نیز تصریح کرد:‌ نه غزل سیمین بهبهانی نه غزل منزوی و نه غزل محمد علی بهمنی؛ این‌ها اصلاً شعر نیست. تصور من از شعر در اینها پیدا نمی‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST