کد مطلب: ۸۳۷۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

کتاب از ما آدم های بهتری می سازد

شهر کتاب قم در ادامه برگزاری نشست های فرهنگی و ادبی خود این  هفته میزبان اشکان خطیبی ، بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر بود.

خطیبی  از جمله هنرمندانی است که تنها به بازیگری بسنده نکرده و چند سالی است که نامش در موسیقی و خوانندگی و اخیرا در ترجمه کتاب  نیز بر سر زبان ها افتاده است، شهر کتاب قم نیز به این بهانه  و با هدف نقد و بررسی و امضای نمایشنامه «جشن» و «مدرسه شبانه» از وی دعوت به عمل آورده بود.

همانند دیگر جلسات هنری شهر کتاب این بار اهالی هنر استان قم در شهر کتاب قم گرد هم جمع شده بودند و به ویژه حضور جوانان بیش از همه اقشار محسوس بود.

خطیبی  که برای اولین بار به قم آمده بود،  صحبت های خود را با خنده و شوخی های همیشگی اش آغاز و اظهار کرد: از شهر کتاب قم تشکر می کنم که این امکان را فراهم کرد که بتوانم با هنردوستان استان قم از نزدیک و چشم در چشم صحبت کنم.

ترجمه ۶ نمایشنامه

این بازیگر سینما و تلویزیون از تجربه ترجمه خود گفت و افزود: از مدت ها قبل به صورت پراکنده متن و مقاله های مختلف ترجمه می کردم اما به صورت اختصاصی ۶ نمایشنامه هم ترجمه کرده ام که تنها نمایشنامه جشن از بین این ۶ نمایشنامه مجوز انتشار گرفته است.

وی ازفعالیت گروه بازخوانی نمایشنامه با حضور هنرمندان مختلف و با دعوت آتیلا پیسیانی یاد کرد و تصریح کرد: علت انتخاب نمایشنامه جشن از همین گروه سرچشمه می گیرد، در این گروه قرار بر این بود که هر هفته یکی از آثار پینتر را بازخوانی کنیم و من هم یکی از آثار ترجمه نشده وی را که از چند ماه قبل خوانده بودم انتخاب کردم و از آنجا جرقه ترجمه نمایشنامه درم خورده شد و هر چند که این نشست ادامه پیدا نکرد اما من ترجمه را ادامه دادم.

خطیبی با اشاره به سختی های رشته بازیگری، تاکید کرد: زرق و برق که این رشته از دور دارد نشانگر سختی های آن نیست در صورتی که اصل این رشته بر سختی است به خیلی از کسانی که می خواهند وارد این کار شوند همیشه توصیه کرده ام که این کار را نکنند زیرا سختی و مشکلاتش بسیار بیشتر از منافع آن است و معمولا عمر موفقیت کوتاهی هم دارد.

آموزش تخصصی لازمه بازیگری

خواننده موسیقی پاپ بر آموزش آکادمیک بازیگری تاکید کرد و افزود: من اتفاقی وارد سینما نشدم و سال ها درس این رشته را خواندم و آموزش دیدم، سال ها در دانشگاه هنرجوی تئاتر بودم و از بازی در یک سکانس شروع کردم و یک شبه ره صد ساله را طی نکرده ام.

وی با تاکید بر سختی ها و مشکلاتی که در بازیگری متحمل شده است، عنوان  کرد: در این راه آسیب های بسیاری هم دیده ام، دیسک گردن و شکستی پا کمترین آسیب هایی است که بازیگری به من زده است.

خطیبی افزود: خیلی وقت ها بازیگری شبیه یک شوخی است ، مثلا برای بازی در آخرین فیلم سینمایی خود سینما تیکت تنها برای یک پلان ۲۱ کیلو وزن کردم اما در نهایت همان یک صحنه در جشنواره حذف شد، اما بعد از آن بعد از مدت ها همچنان وزن بدنم کم می  شد و سیستم عصبی بدنم به حالت عادی بازنمی گشت.

این بازیگر سینما و تئاتر بیمه و نداشتن تسهیلات مناسب و بی آینده بودن بازیگری را از مشکلات آن برشمردو تاکید کرد:  به اعتقاد برخی ما بازیگران مطرب هستیم و اینده نداریم اما وضعیت نشان می دهد که ما حتی دنیا را هم نداریم.

گول زرق و برق های بازیگری را نخورید

خطیبی به علاقمندان رشته بازیگری توصیه کرد: اگر می خواهید با علاقه به این رشته وارد شوید منطقی و با در نظر گرفتن همه جوانب به آن نگاه کنید، شهرت و برچسب بازیگری که بر روی شما زده می شود  سبک زندگی خاصی را به شما تحمیل می کند و شما را از بسیاری از فعالیت ها  و علایقتان محروم می کند.

این بازیگر سینما  وتلویزیون از بی علاقگی خود به بازیگری گفت و تصریح کرد: چند سالی است که حتی فیلمنامه هایی که می آید را نمی خوانم، نزدیک به ۴ سال است که هیچ کاری با تلویزیون نداشته ام  و سینما هم تنها امسال برای فیلم رامبد جوان و به خاطر دوستی و رفاقت بازی کردم.

خطیبی از دلیل همکاری های دنباله دارش با محمد رحمانیان گفت و افزود: گروهی فعالیت کردن یکی از الزامات  تئاتر است که در همه دنیا هم پذیرفته شده است، بازیگری اگر از یک گروه دیگر وارد شود عنوان مهمان به وی داده می شود، من هم در گروه محمد رحمانیان فعالیت میکنم و فکر می کنم که در این مسیر می توانم به خواسته ام دست پیدا کنم.

پویش حمایت از حیوانات

وی از پویش حمایت از حیوانات هم یاد کرد و افزود: پویشی مردمی در مقابله با حیوان آزاری که اخیرا متاسفانه به وفور دیده می شود راه اندازی شده است که نزدیک به 150 هزار امضا برای آن ثبت شده است که خیلی کم است و باید بیش از این عضو گیری شود، که با این حیوان آزاری که به فرهنگ و  منش ایرانی ها که برای اولین بار در دوره هخامنشی در دنیا سگ را اهلی کردند سازگاری ندارد، مقابله شود.

خطیبی  با تاکید بر اینکه برای موفقیت باید به حواشی بی اهمیت بود تصریح کرد: در زندگی باید مثل اسب مسابقه بود وتنها به هدف نگاه کرد، من این اصل را در زندگی ام پیاده کرده ام و با چاشنی پشتکار و عشق توانسته ام به اهدافم دست پیدا کنم.

وی در رابطه با پیشرفت  در عرصه ترجمه آثار معاصر تصریح کرد: در گذشته هیچ وقت به برابری زمانی در آثار ترجمه شده نمی توانستیم برسیم و یک شکاف عمیقی بین زمان اثر و زمان ترجمه آن وجود داشت که شاید درک اثر را سخت تر می  کرد اما در سال های گذشته به پیشرفت خوبی در این زمینه دست پیدا کرده ایم و آثار معاصر به سرعت ترجمه شده روی پیشخوان کتاب فروشی ها پیدا می شوند.

این بازیگر سینما با تقیبح روزمره شدن زندگی، تصریح کرد: امام علی(ع) می فرماید کسی که امروز و فردایش شبیه به هم باشد در زندگی ضرر کرده است، من به این اصل اعتقاددارم واز روزمرگی و یکنواختی به شدت گریزانم.

خطیبی یا تاکید بر اهمیت خواندن کتاب از مردم خواهش کرد که مطالعه کنند، وی افزود: حداقل از زمان های مرده خود استفاده کنید و کتاب بخوانید، هر کتابی، شعر، داستان ، نمایشنامه، هر چیزی که می توانید مطالعه کنید، کتاب قطعا تاثیر خود را می گذارد  و کمک می کند که ادم های بهتری شویم تا دیگرمثلا یک سگ را بی دلیل آزار ندهیم.

 

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی

 

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی

 

کلید واژه ها: اشکان خطیبی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST