کد مطلب: ۸۴۲۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵

وقتی فضای مجازی را عوام مدیریت کنند باید فاتحه ادبیات را خواند

ایلنا: یک استاد زبان و ادبیات فارسی معتقد است: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ادبیات عامیانه را ترویج می‌دهند و عامیانه کردن ادبیات نه تنها به ادبیات بلکه به زبان نیز لطمه می‌زند.

احمد ابومحبوب (استاد زبان و ادبیات فارسی) در رابطه با مسئله‌ی غلط‌نویسی، غلط‌خوانی و تغییر اشعار شاعران بزرگی همچون سعدی و مولانا در بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها، به خبرنگار ایلنا گفت: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ادبیات عامیانه را ترویج می‌دهند و در واقع بیشتر مورد استفاده عوام هستند. البته گاهی تحصیلکرده‌ها هم به این فضا مراجعه می‌کنند اما باید آگاه بود که فضای مجازی  غلط‌نویسی و غلط‌خوانی را رواج می‌دهد.

لطمه‌های عامیانه کردن ادبیات در زبان مشهود است

مترجم کتاب «فمنیسم‌های ادبی» ادامه داد: عامیانه کردن ادبیات نه تنها به ادبیات بلکه به زبان نیز لطمه می‌زند. من در فضای مجازی می‌بینم که چه جملاتی با غلط‌های فاحش منتشر می‌شود. نوشته‌های بسیار سطحی با غلط‌های فاحش را به نام شاعران و نویسندگان بزرگ ما منتشر می‌کنند و حتی کتاب‌های نادرستی به آنان نسبت می‌دهند.

او تنها راه‌حل این مشکل را آگاه کردن جامعه دانست و گفت: افراد تحصیلکرده باید ورود کنند و مردم را نسبت به غلط‌خوانی‌ها و غلط‌نویسی‌ها آگاه کنند. باید در فضای مجازی؛ درست‌ها و غلط‌ها را مشخص کرده و به مردم ارائه دهند. به هیچ وجه جلوی گسترش فضای مجازی را نمی‌توان گرفت، بلکه باید به فکر راهکاری برای آن بود.

ابومحبوب افزود: یک کانال تلگرامی دیدم که انتصاب‌های نادرستی به شاعران و نویسندگان داده بود.  کانال‌های تلگرامی ظرفیت‌های بسیار خوبی‌اند اما باید توسط افراد متخصص تشکیل شوند تا اگر کسی به دنبال شعر یا نوشته‌ای از شخصی بود، بداند که باید کجا به دنبال آن بگردد. گرچه راه مقابله‌ای با گسترش شبکه‌های مجازی وجود ندارد و تنها باید سایت‌ها و کانال‌های معتبر فعال شوند که افراد بتوانند از آنها استفاده کنند.

فضای مجازی در دست عوام

او با اشاره به اینکه اینترنت جلوی کتاب خواندن را می‌گیرد، بیان کرد: بیم آن می‌رود که وبلاگ‌ها، سایت‌ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی جانشین کتاب شوند. کتاب‌های موجود در بازار را به راحتی می‌توان دانلود کرد. کتاب‌هایی که به شکل تقلبی در کشور منتشر می‌شود نیز به راحتی قابل دانلود هستند که هم ظربه به اقتصاد نشر می‌زنند و هم به فرهنگ.

این استاد دانشگاه زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: فضای مجازی در دست عوام است. آنها وقتی چیزی را منتشر می‌کنند بلافاصله آن را از روی هم کپی کرده و در کانال‌ها و صفحه‌های خود قرار می‌دهند. در این بین اگر نفر اول اشتباه کند؛ این چرخه ادامه پیدا می‌کند و غلط‌ها دست به دست می‌گردد و رایج‌تر و رایج‌تر می‌شود.

ابومحبوب بیان کرد: این مسأله را باید از طریق رسانه‌های عمومی مانند صداوسیما نیز دنبال کرد. رسانه ملی باید برنامه‌هایی که درست خواندن و درست‌نویسی را بیاموزد و مردم را نسبت به اشتباهات شبکه‌های مجازی؛ سایت‌ها و وبلاگ‌های نامعتبر آشنا کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST