کد مطلب: ۸۴۴۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵

برگزاری «روز ایران» در نمایشگاه کتاب پکن

ایسنا: مراسم «روز ایران» در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن با حضور ۷۰ تن از اساتید و دانشجویان چینی‌زبان فارسی در غرفه ایران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن که به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد، در سالن سوم نشست‌های نمایشگاه مراسم «روز ایران» برگزار شد.
اولین سخنران این برنامه دکتر عادل خانی، معاون رایزنی فرهنگی کشورمان در پکن بود که در سخنانی به ویژگی‌های فرهنگی ایران پرداخت و درباره میراث معنوی و مادی کشور ایران سخنانی بیان کرد.
این دانش‌آموخته‌ی دانشگاه پکن «روز ایران» را فرصتی مغتنم برای شناخت بیشتر ایران دانست و ابراز امیدواری کرد: دانشجویان و استادان زبان فارسی دانشگاه‌های مختلف با انجام تحقیقات خودشان در مورد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی باعث توسعه روابط تمدنی و تاریخی ایران و چین شوند و در این مسیر رایزنی فرهنگی ایران در پکن نیز آماده همکاری و حمایت از پژوهش‌های انجام شده در این حوزه است.
در ادامه برنامه نجمه دَری، دانشیار دانشکده ادبیات تربیت مدرس در جمع دانشجویان و استادان چینی سخنانی با موضوع ارزش کتاب و نقش آن در توسعه فرهنگی بیان کرد.
او با نقل این قول از امام علی (ع) که «کسی که با کتاب آرامش می‌گیرد، آرامش او سلب نمی‌شود» اظهار کرد: فرهنگ محوری‌ترین برگ هویت یک ملت است و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به خصوص میان جوانان و نوجوانان است.
او افزود: از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی در هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی جامعه است؛ بنابراین اهمیت این مسئله باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد و یادمان نرود هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.
این مدرس زبان و ادب فارسی همچنین گفت: این که تصور کنیم با روی کار آمدن وسایل ارتباط جمعی جدید و نوظهور کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. اهمیت کتاب روز به روز بیشتر شده است.
بنابر گزارش موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، در این برنامه خانم‌ها جیائو لو تینگ، تانگ یی یون، بین مینگ یو، یانگ نسگ جیائو، ژائو نسگ رو و آقایان هو زی با می یوان شعرهایی از شاعرانی همچون سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث، شفیعی‌کدکنی، هوشنگ ابتهاج، دکتر محمد رضا ترکی به زبان فارسی و ترجمه شده به زبان چینی خواندند.
دانشجویان از دانشگاه مطالعات بین‌المللی شی ان، دانشگاه شانگهای، دانشگاه پکن و دانشگاه بازرگانی و اقتصادی بین المللی پکن در این برنامه حضور داشتند.
در ادامه این برنامه، غلامرضا نوعی مدیر بخش خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با اشاره به انتشار بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب به صورت سالانه در ایران گفت: این مجموعه عظیم آثار ایرانی که درغرفه عرضه شده فرصت خوبی برای شناخت و شناساندن فرهنگ ایران به مردم با سابقه تمدنی طولانی چین است.
او در ادامه از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات برای ترجمه آثار ایران در قالب حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی به سایر زبان‌ها برای حاضران درجلسه سخنانی بیان کرد. پایان بخش این برنامه اجرای موسیقی زنده توسط امیر جلیلی (دف نوازی) و ماهیار قوتی (تار نوازی) و پذیرایی از مهمانان بود.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن تا ۷ شهریورماه برپاست.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST