کد مطلب: ۸۴۷۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

مدعیان بیش از فرهنگ به فکر دستمزد آخر برج خود هستند!

ایلنا: یاقوتی می‌گوید: کسانی که ادعا می‌کنند دغدغه فرهنگ و هنر کشور را دارند،‌ بیش از فرهنگ، به فکرِ دستمزد آخر برج خود هستند. این وضعیت اسفبار است و نیاز به یک تحول عظیم دارد.

منصور یاقوتی (نویسنده و منتقد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه اکثر افرادی که کانال‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی که محتوای ادبی تولید می‌کنند را می‌گردانند؛ افراد صاحب‌نظری نیستند؛ بیان کرد: این افراد عموماً در سطحی قرار ندارند که بتوانند در حوزه‌ی ادبیات، اظهارنظر کنند. به دلیل همین ناآگاهی است که می‌بینیم روی این سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، مطالبی قرار می‌دهند که دارای اشتباهات فاحش است.

سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، محل ارجاع نیستند

او ادامه داد: غیر از تعداد انگشت‌شماری از سایت‌ها و کانال‌ها که توسط افراد صاحب‌نظر اداره می‌شود؛ بقیه‌ی آن‌ها به هیچ عنوان قابل ارجاع نیستند. به عنوان مثال کسی که می‌خواهد درباره‌ی صائب تبریزی اطلاعات کسب کند و اشعار او را بخواند؛ اگر در شبکه‌ها و سایت‌های مجازی به دنبال آن بگردد، با اشعاری پر از غلط‌های تایپی و وزنی و متن‌هایی درباره‌ی زندگیِ او روبه رو می‌شوند که سرشار از غلط‌های عجیب است.

این نویسنده با اشاره به اینکه نباید به هیچ عنوان اینگونه سایت‌ها را محل ارجاع قرار دهیم؛ گفت: بهتر است راه گذشته را ادامه دهیم. علاقه‌مندان به هنر و ادبیات بهتر است که به منابع اصلی، که همانا کتاب است رجوع کنند. کتاب متنی است که روی آن کار کرده‌اند و کنترل و چک شده است. به اعتقاد من در این بلبشویی که شبکه‌های مجازی به راه انداخته‌اند، تنها راه این است که به کتاب مراجعه کنیم.

یاقوتی افزود: در حال حاضر خودِ من با این پدیده درگیر هستم و چنین غلط‌ها و اشتباهات فاحشی را مشاهده می‌کنم. اما چاره‌ای نیست. نمی‌توان جلوی فعالیت این شبکه‌ها را گرفت و تنها راه مبارزه با آن، رجوع به کتاب است.

معلمان باید آگاهی دهند

وی ادامه داد: به نظر من بخشی از این مشکل به سیستم آموزش و پرورش برمی‌گردد. متاسفانه معلمان تنها کلاس را به درس دادن می‌گذرانند. در حالی که کارِ معلم تنها این نیست که از روی یک کتاب تدریس کند و آخر ماه حقوقش را دریافت کند و به چیز دیگری فکر نکند. به قول رییس مجلس «ما سواددار زیاد داریم، اما ملأ نداریم». ما آدم‌های صاحب‌نظر که متخصص باشند و در یک حوزه استخوان خرده کرده باشند؛ کم داریم.

یاقوتی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش بیان کرد: در سیستم آموزش و پرورش ما وضعیتی پیش آمده است که برخلاف دهه‌ی چهل و پنجاه، که معلمان با عشق و علاقه‌ی زیاد به این شغل روی می‌آورند و بسیار باسواد بودند؛ امروز بسیاری از سر ناچاری کار می‌کنند و علاقه‌ی چندانی به شغل خود ندارند.

نویسنده‌ی مجموعه داستان «چشم هیچکاک» با بیان اینکه باید در سیستم آموزشی تحولی ایجاد شود؛ بیان کرد: کسانی که به عنوان معلم در مدارس فعالیت می‌کنند باید در بسیاری زمینه‌ها آگاهی داشته باشند. معلمان هستند که کتاب خواندن را می‌آموزند. آن‌ها باید به کودکان و نوجوانان بیاموزند که همیشه به کتاب ارجاع دهند و سایت‌ها و شبکه‌های مجازی را برای دریافت اطلاعات، منبع قرار ندهند.

چه کسی حاضر است در راه ادبیات هزینه کند؟

او ادامه داد: متأسفانه این بحرانی است که وجود دارد و ذهن جوانان را ما به اشکال مختلف تخریب می‌کند. آن‌ها عموماً از مدرسه و دانشگاه چیزی عایدشان نمی‌شود. حتی در برخی از این مراکز آموزشی هم به بچه‌ها می‌گویند که مطالب مورد نیاز خود را از سایت‌ها و شبکه‌ها تهیه کنند! در حالی که بسیاری از این‌ها به هیچ عنوان قابل استناد نیستند. سیستم آموزش و پرورش باید رسیدگی به این وضعیت را گردن بگیرد.

این شاعر و منتقد با بیان اینکه در گذشته خودِ مردم شاهنامه‌ی فردوسی را تصحیح می‌کردند؛ گفت: فرهیختگان باید ورود کنند و سعی کنند تا جایی که امکان دارد، چنین غلط‌های فاحشی را که به تخریب ادبیات کلاسیک و زبان ما می‌انجامد؛ تصحیح کنند. باید موسساتی باشند تشکیل شده از افراد فرهیخته که به این کار بپردازند. اما این کار نیازمند حمایت دولت و پرداخت هزینه است. قطعاً این افراد نمی‌توانند به صورت رایگان وقت خود را صرف این کارِ طاقت‌فرسا کنند.

یاقوتی اضافه کرد: اگر ادبیات و زبان برای دولت اهمیتی داشته باشد، باید در این راه هزینه کند تا افراد فرهیخته ورود کرده و ضمن تصحیح غلط‌های موجود در بسیاری از سایت‌ها؛ شبکه‌ها و سایت‌هایی که شاخص ادبی هستند را معرفی کنند. اما آیا دولت یا بخش خصوصی حاضر به صرف چنین هزینه‌ای است؟

این نویسنده در پایان سخنان خود بیان کرد: کسانی که ادعا می‌کنند دغدغه‌ی فرهنگ و هنر کشور را دارند،‌ بیش از فرهنگ، به فکرِ دستمزد آخر برج خود هستند. این وضعیت اسفبار است و نیاز به یک تحول عظیم دارد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST