کد مطلب: ۸۴۹۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

فرهنگ اصطلاحات حکمی گلستان

گلستان سعدی در سال ۶۵۶ تألیف شده و شیخ اجل در این کتاب که آمیخته به نثر و نظم است گوشه چشمی به علوم گوناگون دارد. گلستان سعدی را می‌توان، اثری اخلاقی، اجتماعی و سیاسی دانست که محتوای آن سرشار از رگه‌های غنی حکمت عملی است.این اثر، نمونه کوچک اما صادقی، از حکمت و فلسفه است. سعدی شیراز در هشت باب این کتاب کوشیده است از نوادر و امثال و اشعار، به زندگی ملوک، مشایخ و علمای ماضی اشاره‌کرده و مجموعه‌ای از حکمت و اخلاق را گرد آورد.

برای نخستین بار، فرهنگ اصطلاحات حکمی گلستان، به کوشش نشر پرهیزکار در ۱۸۶صفحه و در سال۱۳۹۵به چاپ رسیده است، تا عظمت فرهنگ غنی این کهن بوم را که از آبشخور علم و حکمت سرشار است، بازنمایاند.

کتاب حاضر، فرهنگ اصطلاحاتی است که در سه محور تهذیب اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن، اصطلاحات حکمی گلستان را فراهم آورده. اصطلاحات این فرهنگ در حیطه اخلاق ناصری گرداوری شده و فصل‌بندی در این کتاب به روش اخلاق ناصری، بر پایه تهذیب اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن قرارگرفته است و کاربردهای آن به شکل عبارت‌های فعلی، فعل‌های پیشوندی، ترکیبات استعاری و کنایی ، در ذیل همان مدخل، نوشته‌شده است.
به‌منظور انسجام بیشتر کتاب، برای نمونه‌های هر مدخل، در نثر به یک جمله و در نظم به یک مصراع بسنده شده است و شماره‌ی صفحه‌ها ، مطابق چاپ گلستان، به کوشش خطیب رهبر، تنظیم‌شده است

فرهنگ اصطلاحات حکمی گلستان،علاوه بر اینکه بزرگی سعدی را در گلستان به تصویر می‌کشد، تسلط او به علوم گوناگون زمان، به‌ویژه کلام، فلسفه و حکمت را به نمایش می‌گذارد و از پشتوانه غنی معارف قرآن، سنت و سایر علوم دینی در ادب فارسی حکایت می‌کند.

فرهنگ حکمی گلستان که برای نخستین بار توسط مؤلفان تدوین‌شده، برای دانشجویان، دانش آموزان و علاقه‌مندان به آثار سعدی بسیار راهگشاست. امید است این فرهنگ اصطلاحات، در شناخت هر جه بیشتر سعدی آثار سعدی، کامی کوچک، اما استوار برداشته باشد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST