کد مطلب: ۸۵۶۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

نسل جدید چه انگیزه‌ای برای مطالعه دارد؟

ایسنا: شهرام اقبال‌زاده بی‌توجهی به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را نتیجه سرنوشت ناگوار اهل کتاب و جامعه تحصیل‌کرده توصیف کرد و گفت: نسل جدید چه انگیزه‌ای برای مطالعه دارد؟

این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اهل کتاب و فرهنگ در جامعه ما جایگاه مناسبی ندارند. هنوز مشخص نیست جایگاه تحصیل‌کرده‌های ما کجاست. ما صرفاً شعار فرهنگی می‌دهیم، اما در واقع به دنبال زندگی مجلل و بعضاً خالی از فرهنگ هستیم. آنان که اهل قلم و تحقیق‌اند در جامعه ما فقط یک خانه دارند و بعضاً آن را هم ندارند. نسل امروز وقتی آن‌ها را می‌بیند که از پیش باخته‌اند، چه انگیزه‌ای برای مطالعه و دوستی با کتاب خواهد داشت؟

او در ادامه افزود: در عین حال دو گلوگاه مهم که می‌توانند فرهنگ‌ساز باشند و بچه‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی ترغیب کنند یعنی صداوسیما و آموزش و پرورش ما کاملاً ناموفق‌اند و هیچ برنامه منسجم و مدونی برای ترویج کتاب‌خوانی ندارند.

اقبال‌زاده در این‌باره گفت: در مدارس ما یا کتابخانه نیست یا اگر هست کتابدار آگاه و عاشق ندارد و کتاب‌هایش به‌روزرسانی نشده است. صداوسیما هم از انواع پفک، سس و یخچال فریزر را تبلیغ می‌کند به غیر از کتاب. اگر برنامه‌های پراکنده‌ای هم در حوزه کتاب‌خوانی دیده می‌شوند، آن‌قدر کم و بی‌کیفیت‌اند که بود و نبودشان توفیری ندارد. شبکه چهار ما که شبکه فرهیختگان است هیچ برنامه مدونی برای کودکان ندارد. در واقع برای این گروه سنی همه‌چیز اتفاقی و پراکنده ممکن است خوب باشد. حتی رادیو کتاب هم که هنوز برنامه‌هایش پخش نشده تعطیل شد.

این مترجم در پایان تاکید کرد: در چنین فضایی چطور می‌توان از جوانان و نوجوانان خواست تا با کتاب از درِ دوستی و محبت وارد شوند و کتاب بخوانند؟!

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST