کد مطلب: ۸۵۸۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

ادای احترام مسئولان ایرانی به محمدجان شکوری

ایسنا: جمعه، بیست‌وششم شهریورماه، در چهارمین سالروز درگذشت استاد محمدجان شکوری بخارایی، با دعوت پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی، مراسمی به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره‌ی او و با شرکت جمعی از فرهنگیان، استادان و دانشجویان تاجیک، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی و معاون رایزنی فرهنگی سفارت ایران، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.

در این مراسم ابتدا دکتر میرزا ملااحمد، از استادان آکادمی علوم و رئیس انجمن دوستی تاجیکستان و ایران، به بیان فضایل و خدمات شکوری پرداخت و با ستودن نقش پیشگامانه‌ی او در دفاع از فرهنگ و زبان تاجیکی، از حضور سفیر ایران و همراهانش در این مراسم تشکر کرد.

در ادامه دکتر حجت‌الله فغانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، با خواندن بیت "تاجکستان چو آسمان باشد / ماه این آسمان شکوری ماست"، از مرحوم استاد شکوری به‌عنوان نه‌فقط ماه آسمان تاجیکستان، بلکه یکی از ستارگان پرفروغ پهن‌دشت ایران فرهنگی یاد کرد و با بیان اینکه این بزرگ‌مرد در خلال ۶۰ سال عمر علمی گران‌قدرش ۴۰ کتاب و قریب ۵۰۰ مقاله‌ی پژوهشی نگاشته و صاحب یکی از بهترین فرهنگ‌های لغت زبان فارسی است که در ایران نیز به خط فارسی برگردانده شده است، او را از مفاخر مشترک فارسی‌زبانان دانست و گفت: وی فردی نام‌آشنا در ایران است و به پاس خدمات فرهنگی‌اش به جهان فارسی‌زبانان، به عضویت پیوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و در سال ۲۰۰۵ عنوان و جایزه‌ی چهره‌های ماندگار ایران را دریافت کرد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه یکی از عزیزترین و گران‌قدرترین داشته‌های مشترک ایرانیان و تاجیکان فرهنگ فاخر و افتخارآمیز آن‌هاست، گفت: در جهانی که فرهنگ روزبه‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد و هر چیزی با یک پیوست فرهنگی ارائه می‌شود، برای ما و شما مایه‌ی افتخار است که به‌عنوان پیشگامان عرصه‌ی فرهنگ و ادب سهم شایسته‌ای در این زمینه به جهانیان ارائه کرده‌ایم و صدها چهره‌ی شاخص فرهنگی چون استاد شکوری داریم.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که استادان و دانشجویان تاجیک و ایرانی قدر این پیشکسوتان فرهنگی را بدانند و پا جای پای ایشان بگذارند و پاسداران خوبی برای میراث ارزشمند و مشترک آنان باشند.

در ادامه‌ی این مراسم دکتر شادی‌محمد صوفی‌زاده، رئیس کتابخانه‌ی آکادمی، دکتر حاکم قلندر، معاون پژوهشگاه زبان و ادبیات پژوهشگاه رودکی، حسن قریبی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ فارسی ـ تاجیکی، پروفسور روشن رحمان، استاد دانشگاه، و... درباره‌ی مقام علمی و فرهنگی و نقش استاد شکوری در تاجیکستان امروز سخن گفتند.

به همین مناسبت دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، با ارسال پیامی یاد استاد شکوری را گرامی داشت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

چهارمین سالروز درگذشت استاد محترم، محمدجان شکوری، فرصتی به دست می‌دهد تا با یادآوری فضایل فراوان او نسبت به مقام شامخ وی ادای احترام کنیم و یاد او را گرامی بداریم.

با فقدان استاد شکوری نه‌تنها تاجیکستان دانشمندی بزرگ را از دست داد، بلکه همه‌ی فارسی‌زبانان استادی داناو دلسوز را از دست دادند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی یک بار دیگر تسلیت صمیمانه‌ی خود را به ملت و دولت تاجیکستان و به خانواده‌ی آن استاد فقید، به‌ویژه به همسر محترم و فرزندان مهربان وی تقدیم می‌کند.

غلامعلی حدّاد عادل

این مراسم با خواندن فاتحه از سوی حاضران و تقدیم دسته‌گلی از سوی دکتر فغانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، به مزار محمدجان شکوری پایان یافت.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST