کد مطلب: ۸۶۲۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵

این کتاب با دیگر کتاب‌ها فرق دارد

فرهیختگان: درباره فلسفه سخن گفتن برای تازه‌کارها بسیار سخت است. کتب درسی اغلب برای اینکه موضوع را برای تازه‌واردها به مسائل فلسفی توصیف کنند، شروع می‌کنند به توضیح و توصیف کلمه «فلسفه» و اینکه این واژه از کجا آمده و چه ریشه‌ای داشته است و در معنای دوستدار حکمت کاربرد دارد. شاید کار فلسفه در بررسی حقایق کلی چرخ می‌خورد، اما این روش فلسفه است که اهمیت بیشتری دارد. این روش در گفت‌وگو معنا پیدا می‌کند، اما نه آن گفت‌وگویی که ما در مکالمات روزمره خود سراغ داریم، بلکه گفت‌وگو در جهت روشن شدن ابعاد بیشتری از حقایق. فلسفه شبیه چیزهای دیگر نیست که در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود، برای مسائل فلسفی هیچ استدلال متقن و ثابتی وجود ندارد و همان بدیهیات و مبانی هم مورد مناقشه هستند.
یکی از بهترین روش‌های خواندن فلسفه، درک و فهم آن از طریق همین روش است، مثلاً شما می‌خواهید درباره زندگی پس از مرگ یا فردگرایی اطلاعاتی به دست آورید و ببینید فلسفه این یا آن چیست. یکی از روش‌ها این است که شما به سراغ دیدگاه‌ها و مکاتب و فیلسوفان بروید و نظر آنها را جویا شوید و با مطالعه درباره استدلال‌ها و پاسخ‌هایشان تصمیم بگیرید.
کتاب تازه‌منتشرشده «گفت‌وگوی فلسفی» از رابرت. ام مارتین در صدد است تا به جای اینکه انبوهی از حقایق مبنایی را مطرح کند که خواننده چاره‌ای جز پذیرش آنها نداشته باشد، برای هر مساله جواب‌های مختلف دارد و هر جوابی با استدلال آمده تا شما را مجاب به پذیرش آن کند، چون برای هر مساله چندین جواب وجود دارد. مسائل در کتاب «گفت‌وگوی فلسفی» به‌گونه‌ای مطرح شده است که انگار شخصیت‌های مختلف یک نمایشنامه، که هر کدام نام‌شان برابر با موضعی است که آن شخصیت دارد، آن‌ها را بیان می‌کنند. آن وقت می‌توان درک کرد که هر موضوعی شخصیت نماینده آن است، شامل چیست. در این کتاب مسائل فلسفه در قالب دیالوگ به شیوه‌ای نوشته شده است که به نظر خواننده جذاب باشد و او را درگیر کند. راضیه سلیم‌زاده، مترجم این کتاب است که تاکنون ترجمه کتاب‌های «دو خطا در عنوان این کتاب وجود دارد»، «راهنمای عملی اخلاق» و از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد «احترام و دوستی»  نیز توسط او و با همکاری انتشارات ققنوس منتشر شده است. «گفت‌وگوهای فلسفی» در ۴۹۶ صفحه با قیمت ۳۵هزارتومان توسط انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است.

 

 

کلید واژه ها: گفت‌وگوهای فلسفی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST