کد مطلب: ۸۷۰۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵

کتابی درباره افکار سه آموزگار

مهر: این کتاب نوشته فردريك لونوآر اندیشمند فرانسوی است که توسط قدرت الله مهتدی به فارسی ترجمه شده است.  

این اثر، هم سرگذشت نامه ۳ شخصیت سقراط، حضرت عیسی(ع) و بودا را در بر می گیرد و هم مطالبی درباره تعالیم و اندیشه آن را شامل می شود.  در كتاب کتاب «سقراط، عيسی، بودا: سه آموزگار زندگی»  به ناگفته هایی از انديشه و زندگی اين ۳ شخصيت پرداخته شده است. نویسنده همچنین به اين نكته اشاره کرده كه اگر این ۳ در میان مردم امروز زندگی می کردند، پاسخ شان به پرسش هائی كه فراروی عصر ماست چه بود؟

این کتاب ۲ بخش اصلی دارد که در بخش نخست، لونوآر به هويت و منش اين ۳ چهره پرداخته و در بخش دوم به سخنان‌شان با مردم امروز جهان اشاره می‌‌کند.

مترجم در پیشگفتار آورده است:

بودا و سقراط و عیسی، بنیان‌گذاران آن‌ چیزی هستند که من دوست می‌دارم یک انسان‌مداری معنوی بنامم.کارل جاسپرس فیلسوف نخستین جلد تاریخ فلسفه‌اش را به ایشان (با افزودن کنفوسیوس به آن) اختصاص داده است و آنان را «کسانی می‌داند که حد و اندازه‌ای برای نوع انسان به دست داده‌اند». در رویارویی با پی‌ریزی مجدد و فوری تمدنی که جهانی گردیده است، چه چیزی اساسی‌تر و به روز‌تر از این می‌توان یافت؟... جهانی که در میانه‌ی دیدگاهی صرفا تاجرمابانه و ماده‌گرا از یک سو و تعصب‌اندیشی و جزم‌اندیشی دینی از سوی دیگر سخت در کشاکش است. دو گرایشی که در ظاهر متضادند و با وجود این، آن‌ها را همه‌چیز با هم جفت و جور می‌کند تا جهان را ـ با نگه‌ داشتن نوع انسان در چنگال منطق «داشتن و دارا بودن»، منطق «اطاعت همچنان در حال کودکی نگه‌دارنده‌ی انسان‌ها» و منطق سلطه‌گری ـ به هرج و مرج بکشاند. من متقاعد گردیده‌ام که تنها جست‌وجو درباره‌ی «بودن» و مسئولیت‌پذیری ـ خواه فردی و خواه جمعی ـ می‌تواند ما را از قید خودمان برهاند. این همان چیزی است که اکنون بیش از دو هزاره است که سقراط فیلسوف آتنی، عیسی پیامبرِ یهودی فلسطینی و سیذارتا ملقب به «بودا» حکیم هندی، هر یک به شیوه‌ی خود، به ما می‌آموزند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST