کد مطلب: ۸۷۱۹
تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵

انتشار بیش از هشتاد عنوان کتاب عاشورایی

هنرآنلاین: موسسه بوستان کتاب، تاکنون بیش از ۸۰ اثر ارزنده در موضوع امام حسین (ع) و مناسبت‌های ماه‌های محرم و صفر چاپ و منتشر کرده است.

به گفته مهدی محدثی، مسول روابط عمومی موسسه بوستان کتاب، تعدادی از این آثار، منحصراً درباره امام حسین (ع)، وقایع عاشورا و نیز فلسفه قیام و نهضت حسینی است و برخی نیز به اصحاب و یاران حضرت پرداخته‌اند. مخاطبان این کتاب‌ها نیز برخی تخصصی‌اند (طلاب و دانشجویان) و تعدادی نیز مخاطبان عمومی و کودک و نوجوان دارند.

عناوین تعدادی از این آثار ارزشمند عبارتند از: «احیای ارزش‌ها در نهضت عاشورا»، «قرآن و امام حسین (ع)»، «تحقیق و بررسی پیرامون نهضت حسینی»، «رد پای خورشید»، «حیات پاکان»، «پیشوای شهیدان»، «اصحاب امام حسین از مدینه تا کربلا، در مکتب عاشورا»، «سیمای حسین (ع)» و ... .

«در مکتب امام حسین (ع)» یکی از کتاب‌های منتشر شده در این زمینه، در موسسه بوستان کتاب است. این کتاب را آیت الله علی کریمی جهرمی نوشته است.

در معرفی و خلاصه‌ای از این کتاب چنین نوشته شده: «مکتب امام حسین (ع)، اقیانوس ناپیدا کرانه‌ای است که همه سرفصل‌های مهم حیات طیبه و زندگی پاکیزه را در خود دارد؛ اما بی‌تردید وجه برجسته این مکتب، عرفان، اخلاق و حماسه است. آن امام بزرگ در نهضت خود، جمع اضداد را به نمایش گذاشت و عرفان و معنویت را با شور و حماسه و جنگاوری در هم آمیخت و تابلوی بسیار زیبایی را فرا دید همه بشریت گذاشت. اثر حاضر در همین‌باره به اجمال عرفان حسینی، اخلاق حسینی و حماسه حسینی را به بحث و گفت‌وگو گذاشته است.»

این کتاب ۴۵۰۰ تومان قیمت دارد.

از عناوین دیگر، کتابی است که به قلم مهدی محدثی نوشته شده، با موضوع زندگی مام حسین (ع) از ولادت تا شهادت که با عنوان «رد پای خورشید» منتشر شده است.

در معرفی و خلاصه‌ای از این کتاب چنین نوشته شده: «آن چه تاریکی‌ها را می‌زداید، ظلمت را در هم می‌شکند و به همه چیز و همه کس قابلیت دیده شدن می‌دهد، نور و روشنایی است؛ خورشید منبع عظیم این روشنایی است که پس از پایان شبی سیاه، با طلوع نویدبخش خود، صبحی سپید را به هستی هدیه می‌کند... . ... امام حسین (ع) خورشیدی عالمتاب است که در روزگار سیاه یزید درخشید، اما دیوسیرتان خواستند به خیال خام خود، جلوی روشنگری او را بگیرند و... . خورشید را سر بریدند و بر نیزه کردند؛ غافل از آن که خورشید هر چه بالاتر رفت، پرتو پرفروغ آن، از کوچه پس‌کوچه‌های کوفه گذشت و شام و حجاز و سپس دنیا را روشن کرد... . اثر حاضر،»رد پای خورشید » را در دو فصل پی‌گیری کرده است:‌ از ولادت تا امامت؛‌ از امامت تا شهادت.»

«ره توشه محرم» نیز از تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده در موسسه بوستان کتاب است. این کتاب که نخستین نوبت چاپ آن امسال بوده، با قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

«پیشوای شهیدان» عنوان دیگری است به قلم آیت الله سید رضا صدر و با اهتمام سید باقر خسرو شاهی.

چکیده‌ای از این کتاب: «حادثه عاشورا نقطه عطف تاریخ شیعه است؛ حادثه‌ای که راهی نو و سرخ، پیش پای آزادگان گذاشت و مکتبی بنیان نهاد که غایتش شهادت بود و راهبرش، پیشوای شهیدان. این دفتر، روایت لحظه لحظه هجرت امام حسین از مدینه به مکه و از عرفات به قربانگاه نینواست که در واقع روایت هجرت غریبانه از مدینه به خانه خدا و خداست. همچنین گزارش صحنه به صحنه شهادت امام و یارانش در روز عاشورا؛ گزارشِ هنگامه نبرد، غریوِ فتح و چگونگی عشق بازی که حسین در آن، محاسنْ به خون خضاب کرد و سرانجام روایت روزهای حزن و اندوه اسارت است که تمام دردهای خونین عاشورا را در دل اهل‌بیت امام برای همیشه به یادگار گذارد و زخم‌های سیاه و ژرف اهانت و توهین جاهلان، فاسقان و دنیادوستان را بر جگر سوخته‌شان بنهاد.»

کتاب دیگری که در این گزارش می‌توان به آن اشاره کرد، کتابی است با عنوان «اصحاب امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا» اثر سید اصغر ناظم زاده قمی.
چکیده‌ای این کتاب: «عاشورا و نهضت حسینی یکی از فرازهای شکوه‌مند تاریخی است که در آن، حق و باطل، در نبردی نابرابر، رویاروی هم قرار گرفتند، اما سرانجام جبهه حق، در حافظة تاریخ ماند و الگویی برای همة بشریت شد. بی‌تردید، این نبرد تاریخ‌ساز، مدیون اصحاب فداکار امام حسین (ع) بود که به پیروی از امام خود، حاکمیت ستم را برنتابیدند؛ همان اصحابی که امام حسین (ع) همیشه ایمان و پایمردی‌شان را می‌ستود. شرح‌حال این رادمردان، موضوعی است که اثر حاضر با استناد به منابع دست اول و بر پایة پژوهش تاریخی، با قلمی روان و به شکل منظم و دسته‌بندی شده، بدان پرداخته است.»

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST