کد مطلب: ۸۹۲۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵

آغاز داوری جایزه‌ی ابوالحسن نجفی

نخستین جلسه‌ی هیات داوران جایزه‌ی ابوالحسن نجفی با حضور مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، محمود حسینی‌زاد، مژده دقیقی و علی‌اصغر محمدخانی در روز یکشنبه ۱۷ آبان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

جایزه‌ی ابوالحسن نجفی از بهمن امسال و در سالگرد درگذشت استاد ابوالحسن نجفی به بهترین ترجمه‌ی رمان و مجموعه داستان کوتاه منتشر شده در سال ۱۳۹۴ اهدا می‌شود. درباره‌ی آثار رسیده به دبیرخانه‌ی جایزه در نخستین جلسه‌ بحث و گفت‌وگو شد و بر درست‌نویسی و نثر فارسی مترجمان و امانت در ترجمه و همچنین انتخاب کتاب‌های مورد نیاز جامعه‌ی فرهنگی برای ترجمه تاکید شد.

در این جلسه، محمدخانی، دبیر جایزه، اعلام کرد که دکتر امید طبیب‌زاده مبلغ بیست میلیون ریال حق‌الزحمه‌ی آماده‌سازی کتاب «درسنامه‌ی وزن شعر فارسی» را به جایزه‌ی نجفی اختصاص داده و خانواده‌ی مرحوم نجفی نیز مبلغ چهل میلیون ریال به برگزیدگان اهدا می‌کنند. مراسم اهدای جایزه استاد ابوالحسن نجفی در روز شنبه دوم بهمن ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

طنز در شعر حافظ

متن نامه‌ی دکتر طبیب‌زاده بدین شرح است:

جناب آقای محمدخانی

معاون محترم فرهنگی شهر کتاب

 با سلام، چنانکه مطلع هستید استاد ابوالحسن نجفی در واپسین ایام حیات خود نسخه‌های دست نوشت دو اثر گرانقدر خود را به بنده سپردند تا آماده انتشار کنم. یکی از آن آثار با عنوان «وزن شعر فارسی (درسنامه)» اخیرا منتشر شده است و دیگری نیز با عنوان «طبقه‌بندی وزن‌های شعر فارسی»، که حاصل بیش از چهل سال تحقیق مستمر و بی‌امان استاد بوده است، ان‌شاء‌الله به زودی منتشر خواهد شد. بنده بدین وسیله مبلغ یک میلیون و هفتصد هزار تومان حق‌الزحمه‌ خود بابت آماده‌سازی کتاب «وزن‌شعر فارسی (درسنامه)» را در اختیار جنابعالی و بنیاد جایزه ابوالحسن نجفی قرار می‌دهم تا من‌باب بخشی از جایزه به برگزیدگان جایزه ابوالحسن نجفی (برای بهترین ترجمه رمان و داستان کوتاه) اهدا شود. همچنین مبلغ سیصد هزار تومان نیز به مبلغ فوق اضافه خواهد شد تا در مجموع مبلغ دو میلیون تومان برای تخصیص جایزه در اختیار جنابعالی و بنیاد ابوالحسن نجفی قرار گیرد. پیرو گفت‌وگوهای قبلی با جنابعالی و نیز با جناب حسن کریمی، مدیر محترم انتشارات نیلوفر، سهم بنده از چاپ نخست این کتاب و چاپ‌های بعدی آن مبلغ ۶ درصد قیمت پشت جلد کتاب خواهد بود که آن نیز تماما متعلق به جایزه‌ ابوالحسن نجفی خواهد بود تا در دوره‌های بعد به برگزیدگان این جایزه تقدیم ‌شود. ممنون می‌شوم اگر جنابعالی و دیگر اولیای محترم  بنیاد جایزه ابوالحسن نجفی لطف کنید و پیگیری این مطالبات را در آینده نیز به عهده بگیرید. امیدوارم که بتوانم از این طریق سهم کوچکی داشته باشم در زنده نگاه داشتن راه و یاد استادم ابوالحسن نجفی که آرزویی جز اعتلای زبان فارسی و فرهنگ ایرانیان نداشت.

                                                                                                                                                                                        با احترام

                                                                                                                                                                                    امید طبیب‌زاده

ب

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST