کد مطلب: ۹۰۱۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵

فوتبال، وظیفه نگهبانی از جهان متجدد را دارد!

رضا اسدی

ایران: رئیس فرهنگستان علوم ایران معتقد است فوتبال باید مثل همه مراسم و مناسک، وظیفه نگهبانی از جهان متجدد را به عهده داشته باشد.
دکتر رضا داوری اردکانی در گفت‌وگویی با سایت «فرهنگستان فوتبال»، فوتبال را فراتر از یک ورزش دانست و تأکید کرد در دنیای امروز اعتنایی که به فوتبال می‌شود به هیچ ورزش دیگری نمی‌شود.
به زعم او، فوتبال اوصافی دارد که آن را از همه ورزش‌ها متمایز می‌کند. نخستین و شاید مهم‌ترین صفت این است که مثل همه شئون تجدد جامع «تعارض‌ها» و «تضادها» است. فوتبال بازی جنگ است که میان دوستان انجام می‌شود و شاید میل جنگجویی و خشونت در گروه‌های مردم را تعدیل کند.وی صفت دوم فوتبال را پرحاشیه بودن و وقوع حوادث غیرمنتظره دانست و تصریح کرد که در همه ورزش‌ها احتمال شکست و پیروزی هر یک از حریفان هست؛ اما در هیچ ورزشی به اندازه فوتبال «بخت» و «اتفاق» دخیل نیست.این چهره ماندگار فلسفه ایران همچنین صفت ممتاز فوتبال را «تاکتیک داشتن» عنوان کرد و گفت: «در بسیاری از ورزش‌ها تاکتیک هست اما گمان می‌کنم در همه ورزش‌ها (حتی در ورزش‌های گروهی مثل والیبال و بسکتبال) «تکنیک» اهمیتی بیشتر از «تاکتیک» دارد اما در فوتبال اگر تاکتیک اهمیتی بیشتر نداشته باشد، اهمیتش از تکنیک کمتر نیست. به این جهت است که مربیان فوتبال فقط تکنیک‌ها را نمی‌آموزند بلکه طراحان تاکتیک هستند تا آنجا که شاید بتوان گفت فوتبال، شطرنجی است که در زمین بزرگ بازی می‌شود.»او معتقد است که فوتبال از مظاهر جهان جدید است و به تعبیر اهل فلسفه می‌توان آن را از عوارض ذاتی وجود جهان متجدد و جانشینی برای بعضی مناسک و مراسم که تجدد آنها را کنار گذاشته است، دانست. اگر این تمثیل را بپذیریم، فوتبال باید مثل همه مراسم و مناسک وظیفه نگهبانی از جهان متجدد را به عهده داشته باشد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST