کد مطلب: ۹۰۷۴
تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

برنده جایزه ادبی «سروانتس» معرفی شد

ایسنا: به گزارش ایسنا به نقل از «واشنگتن‌پست»، «ادواردو مندوسا» رمان‌نویس اسپانیایی جایزه ادبی «سروانتس» در سال ۲۰۱۶ را به‌عنوان ارزشمدترین جایزه کشورهای اسپانیایی زبان، به پاس «ایجاد سبک روایتی جدیدی در ادبیات داستانی اسپانیایی» دریافت خواهد کرد.

«اینیگو مندی دِویگو» وزیر فرهنگ اسپانیا با اعلام این خبر گفت، این نویسنده با اولین رمانش در سال ۱۹۷۵ با عنوان «حقیقت درباره پرونده ساولتا» تا کنون ادبیات اسپانیایی زبان را متحول کرده و آثار او سرشار از نکات ریز و کنایه‌آمیز است.

تا کنون بسیاری از کتاب‌های نوشته «مندوسا» به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی ترجمه شده و فیلم‌هایی نیز براساس آن‌ها ساخته شده است. او همچنین نویسنده یک نمایشنامه و دو داستان کوتاه نیز هست.

«اسرار دخمه‌ی جِنّی» ( ۱۹۷۹)، «هزارتوی زیتون» (۱۹۸۹)، «شهر ولخرج‌ها» (۱۹۸۶)، «جزیره‌ی غریب» (۱۹۸۹)، «بی‌خبر از گورب» (۱۹۹۱)، «سال سیل» (۱۹۹۲) و نمایش «کمی مضحک» (۱۹۹۶) از دیگر آثار او است.

جایزه ۱۳۲ هزار دلاری «سروانتس» که گاه با نوبل ادبیات مقایسه می‌شود،‌ سال ۱۹۷۵ توسط وزارت فرهنگ اسپانیا راه‌اندازی شد تا نویسندگان برجسته حوزه ادبیات اسپانیولی‌زبان را مورد تقدیر قرار دهد. در چهار دهه گذشته، نویسندگان مکزیکی دیگری مانند «خورخه گیلن» و «النا پونیاتوسکا» موفق به کسب این جایزه شده‌اند. سال گذشته نیز «فرناندو دل پاسو» نویسنده مکزیکی این جایزه ادبی را از دستان پادشاه اسپانیا دریافت کرد.

این جایزه هر سال در تاریخ ۲۳ آوریل همزمان با سالگرد درگذشت «میگوئل د سروانتس» نویسنده شهیر اسپانیایی به فرد برگزیده اعطا می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST