کد مطلب: ۹۱۰۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

منع تدریس شاهکارهای ادبی در مدرسه آمریکایی

 

ایسنا:‌ به گزارش ایسنا، «ایندیپندنت» نوشت: مدرسه‌ای در ویرجینیا به دلیل وجود کلمات نژادپرستانه و توهین‌آمیز در رمان‌های «کشتن مرغ مقلد» به قلم «هارپر لی» و «ماجراهای هاکلبری فین» نوشته «مارک تواین»، این آثار را از لیست کتاب‌های درسی دانش‌آموزانش حذف کرد.

«کشتن مرغ مقلد» اولین و معروف‌ترین کتاب «هارپر لی»، نویسنده آمریکایی که اوایل سال ۲۰۱۶ درگذشت، سال‌هاست در مدرسه‌های این کشور کار می‌شود. اما اخیرا برخی از والدین اعتراض کرده‌اند که مطالب این رمان موجب عادی و پذیرفته شدن کلمات توهین‌آمیزی از جمله «کاکا سیاه» میان فرزندان‌شان خواهد شد.

این رمان که در دهه ۱۹۶۰ روایت می‌شود، به مفاهیمی چون نژادپرستی و تجاوز می‌پردازد. «کشتن مرغ مقلد» از زبان دختری به نام «اسکات فینچ» روایت می‌شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام «اتیکوس فینچ» است. «اتیکوس» دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام «تام رابینسون» را که به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در شهر کوچکی به نام «میکوم» آلاباما محاکمه می‌شود، به عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان مردمی خودپسند و نژادپرست توصیف شده‌اند. تم اصلی رمان معروف «هارپر لی»، معصومیت و قربانی‌شدن آن در برابر بی‌عدالتی و تعصب نژادی است و عنوان آن برگرفته از صحنه‌ای است که در آن «اتیکوس» یک تفنگ بادی به عنوان هدیه کریسمس برای فرزندانش می‌خرد و از آن‌ها می‌خواهد که به خاطر داشته باشند که هیچ‌گاه به مرغ مقلد شلیک نکنند، چون کشتن مرغ مقلد گناه است.

یکی از والدین معترض به تدریس این کتاب گفت: دائم شنیده می‌شود که این یک اثر کلاسیک است. من این را می‌فهمم، اما در عین حال احساس می‌کنم فرزندان ما بخش کلاسیک این اثر ادبی را به درستی درک نمی‌کنند. «کشتن مرغ مقلد» اثر ادبی بزرگی است اما توهین‌های نژادی بسیاری هم در آن وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها گذشت.

«هاکلبری فین» مشهورترین رمان «مارک تواین» نیز پس از جلسات متعدد اولیا و مربیان این مدرسه که از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف هستند، از لیست کتاب‌های درسی حذف شد. «هاکلبری فین» معروف‌ترین رمان «تواین» است که بارها مورد اقتباس قرار گرفته و عنوان «رمان بزرگ آمریکایی» را یدک می‌کشد. «ارنست همینگوی» این رمان «تواین» را "اولین و بهترین رمان در ادبیات آمریکا" می‌دانست.

یکی از والدین مدعی شد که پسرش نمی‌توانست از صفحه‌ای از «هاکلبری فین» که کلمه «کاکا سیاه» هفت‌بار در آن تکرار شده بود، بگذرد. او در ادامه گفت: ما به بچه‌های‌مان چی یاد می‌دهیم؟ ما داریم تایید می‌کنیم که این کلمات مورد پذیرش هستند. آثار دیگر ادبی هم هستند که مدرسه می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST