کد مطلب: ۹۲۰۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵

ابداع خط رسمی فنی فارسی از واجبات است

ایسنا: مسعود خیام از مغفول ماندن «دستور خط فنی فارسی» از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتقاد کرد.
این نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، به انتشار چاپ سیزدهم کتاب «دستور خط فارسی» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرده و نوشته است: کتاب «دستور خط فارسی» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی را که سال ۱۳۹۴ منتشر شده خواندم. پدیدآورندگان کتاب، بزرگانی چون علی‌اشرف صادقی، احمد سمیعی، محمدرضا باطنی، علی‌محمد حق‌شناس، اسماعیل سعادت، نصرالله پورجوادی، ابوالحسن نجفی و مانند آن بوده‌اند که در نهایت زیر نظر آقای حداد عادل کار را به تصویب نهایی می‌رسانند و منتشر می‌کنند.
کتاب را هیجان‌زده گرفتم و با علاقه تا انتها خواندم. کتاب خوب و زحمت‌کشیده‌ای است و به بسیاری از ریزه‌کاری‌های موضوع مورد بحث خود اشراف دارد. البته به هیچ عنوان کامل نیست و ادعای کمال هم ندارد و خود پدیدآورندگان به بسیاری از نواقص آن اشاره کرده‌اند.
اما من هرچه گشتم تا حل مشکل خود را در این کتاب بیابم، یا الاقل اشاره‌ای به آن را ببینم، چیزی نیافتم و ندیدم و محروم ماندم. مشکل من و تمامی اهل علوم دقیقه این است که «دستور خط فارسی» چگونه با ریاضیات همخوان می‌شود؟ گزاره‌های چپ‌نویس منطق ریاضی چگونه در این دستور می‌گنجد؟ آیا به عهده فرهنگستان نیست «دستور خط فنی فارسی» را تدوین کند؟ ابداع خط رسمی فنی فارسی از واجبات اصلی است. اگر فرهنگستان چاره‌ای نکند آیا اجباری که اهل علم در کشورهای عربی را به کنار گذاشتن زبان عربی در متون علمی و پناه بردن به زبان انگلیسی کشانده، ما را نیز به کنار گذاشتن زبان فارسی در دوایر علمی نخواهد کشاند؟

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST