کد مطلب: ۹۲۶۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵

مقدمه‌ای بر نام‌های پدر

 هنرآنلاین:  کتاب «بر سر کوه موریه» با عنوان فرعی «ادبیات در سرّ؛ مقدمه‌ای بر نام‌های پدر» شامل مقالاتی از دریدا و لاکان  با ترجمه مینا جعفری ثابت در نشر چترنگ منتشر شد.

کتاب «بر سر کوه موریه» حاوی دو مقاله با نام‌های «مقدمه‌ای بر نام‌های پدر»  نوشته ژاک لاکان و «ادبیات در سرّ» به قلم ژاک دریداست.

ژاک دِریدا فیلسوف الجزایری‌تبار فرانسوی و پدیدآورنده فلسفه واسازی است. تئوری‌های  او در فلسفه پست مدرن و نقد ادبی تأثیر فراوانی گذاشته است. ژاک دریدا، با جنبشی که به نام واسازی شناخت شده، نزدیکی و پیوندی تنگ دارد. هدف اصلی او در واقع خنثی کردن چیزی است که خود آن را عقل‌مداری خوانده‌است. دریدا این باور ساختارگرایان را که معنا در ذات متن است، رد می‌کند. او نمی‌پذیرد که واژگان حامل و بارور معنایند،  بلکه بر آن است که واژگان تنها به واژگان دیگر اشاره دارند.

مشهورترین اصطلاح دریدا Déconstruction است که آن را در فارسی به واسازی، شالوده شکنی، بن فکنی و ساخت گشایی ترجمه کرده‌اند. البته واژه ساختار در این اصطلاح نباید با اصطلاح فلسفی ساختار به معنی Structure در عبارت‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی یکسان تصور شود. Déconstruction در زبان‌های دیگر معمولاً ترجمه نشده و با همان املای فرانسوی به کار می‌رود که دریدا آن را به مفهوم از نو بنا نهادن (ویران کردن و در عین حال ساختن) به کار برده‌است.

اما ژاک لاکان پزشک، فیلسوف و روانکاو برجسته فرانسوی بود که به خاطر ایده «بازگشت به فروید» و رساله‌ای که در آن ناخودآگاه را به صورت یک زبان ساختاربندی کرده معروف شد. لاکان از تاثیرگذاران بر فلسفه در فرانسه بوده‌است. به جز زیگموند فروید، او از زبان‌شناسی ساختارگرای فردینان دو سوسور و قوم‌شناسی ساختاری کلود لوی استروس نیز تأثیر پذیرفت.

در پشت جلد کتاب «بر سر کوه موریه» چنین می‌خوانیم: «قصه ابراهیم دلیل همنشینی این دو متن متفاوت شد که یکی از دریداست و دیگری از لاکان؛ اما جز این، هیستری است که به نظر من لاکان را به دریدا در این کتاب مربوط می‌کند که من باورم این است که گفتمان هیستریکِ لاکان درست همان چیزی است که دریدا آن را «ادبیات » می‌نامد، گزاره‌هایی که دائماً از آنچه گفته و کرده روی برمی‌گرداند، پشیمان می‌شود، دوری می‌کند و عقب می‌نشیند چون ناخواسته آنچه را گفته که گفته، یعنی حقیقت را.»

این کتاب در ۸۰ صفحه و با قیمت ۹ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST