کد مطلب: ۹۵۰۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

سمینار میراث تمدنی مشترک ایران و جهان مالایی در مالزی برگزار می‌شود

 

ی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:‌ رایزنی فرهنگی کشورمان سمینار بین‌المللی دو روزه را با عنوان «میراث تمدنی و فرهنگی مشترک ایران و جهان مالایی؛ گفتمان فرهنگی» برگزار می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ایام‌الله دهه فجر و سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سمینار بین‌المللی «میراث تمدنی و فرهنگی مشترک ایران و جهان مالایی؛ گفتمان فرهنگی» با حضور اساتیدی از مراکز علمی و دانشگاهی مالزی، اندونزی، سنگاپور و ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

در این سمینار که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و با همکاری مؤسسه پژوهشی و مطالعاتی «آسیا وی»، دانشگاه مالایا مالزی و دانشگاه ملی سنگاپور ترتیب یافته است، اساتید و پژوهشگران به ارایه مقاله در خصوص ابعاد مختلف روابط فرهنگی و تاریخی ایران و منطقه مالایی‌زبان جنوب شرق آسیا و آینده این روابط خواهند پرداخت.

بررسی روند مبادلات و روابط فرهنگی و تمدنی ایران و جهان مالایی و کشورهای جنوب شرق از گذشته تا کنون، چشم‌انداز و فرصت‌های پیش‌رو، تعاملات مذهبی ایران و کشورهای مالایی زبان، نقش ایران در معرفی اسلام و ترویج عرفان اسلامی و تصوف در جنوب شرق آسیا به ویژه مالزی، چگونگی تعامل اندیشمندان و متفکران اجتماعی و فلاسفه ایران و این منطقه، نفوذ زبان و ادبیات فارسی در ادبیات جنوب شرق آسیا و جهان مالایی و ترجمه آثار ادبی زبان فارسی به مالایی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین ایران و جهان مالایی در گذشته و حال، جایگاه ایران و مالزی در مطبوعات و رسانه‌های دو کشور، از جمله محورهایی هستند که در این سمینار که در دانشگاه مالایا برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بر اساس اسناد و مدارک تاریخی موجود، تأثیر میراث تمدنی و فرهنگی ایران در این منطقه از جهان که ششمین منطقه فرهنگی اسلام شناخته می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت.

ساکنان کشورهای اندونزی، مالزی، برونئی و اقلیت‌های مسلمان در جنوب تایلند و فیلیپین و بخشی از شهروندان سنگاپور به زبان مالایی و جاوه‌ای سخن می‌گویند که بیش از دویست و پنجاه میلیون نفر از جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند.

در قرن سیزدهم میلادی، مردمان این منطقه توسط بازرگانان عرب و تجار ایرانی و صوفیان هندی با اسلام آشنا و اسلام این منطقه به شدت رنگ و بوی عرفانی و تصوف به خود گرفته است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST