کد مطلب: ۹۵۵۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

گفتگو با نویسندگان بزرگ در بازار کتاب

صادق وفایی

مهر: کتاب «دوازده به‌علاوه یک» با عنوان فرعی «گفت‌وگو با: ماریو بارگاس یوسا، پل استر، ای. آل. دکتروف، اریک امانوئل اشمیت، املی نوتومب، ویسواوا شیمبورسکا، جان بارت، آلن دوباتن، تی. سی. بویل، ایزابل آلنده، آری دلوکا، دیوید لینچ و اسماعیل فصیح» شامل یک مجموعه مصاحبه با نویسندگان و شاعران معاصر جهان که توسط سعید کمالی دهقان انجام شده‌اند، به تازگی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب دوازدهمین عنوان مجموعه «مطالعات» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

این کتاب شامل یک مقدمه و ۱۳ گفت‌وگو با ۹ نویسنده بزرگ دنیا (یوسا، استر، دکتروف، اشمیت، نوتومب، بارت، بویل، آلنده، دلوکا)، یک شاعر (ویسواوا شیمبورسکا)، یک متفکر (آلن دوباتن) و یک کارگردان (دیوید لینچ) است و همچنین با یک نویسنده ایرانی (اسماعیل فصیح) است. این گفت‌وگوها چالشی شده‌اند و پیرامون دیدگاه‌های این هنرمندان، آثارشان و همچنین وضعیت جهان و نگاهشان به ایران است. اغلب این هنرمندان در ایران بسیار شناخته‌شده و محبوب‌اند.

روش کار کمالی دهقان به‌عنوان خبرنگار گاردین، در این زمینه این بوده که به کشورهای مختلف سفر کرده و با این شخصیت‌های حاضر در کتاب، قرار گفت‌وگوی حضوری گذاشته است. گفتگوهای کتاب همگی توسط این محقق انجام و به فارسی ترجمه شده‌اند. ابتدای هر گفتگو نیز توضیحاتی درباره آن و چگونگی انجام شدنش، درج شده است.

مؤلف این کتاب در مقدمه‌ای در سال ۲۰۱۶ در لندن برای آن نوشته، می‌گوید: در ایران، باید از استعداد ادبی‌مان بهره بیشتری ببریم. ترجمه‌های خوب امکان بی نظیری برای ما به وجود آورده که باید بیشترین استفاده را از آن برد اما در نهایت به سمت جلو حرکت کرد. «دوازده به علاوه یک» یک تلاشی بوده از سوی من برای آنکه پس از بهره گیری از ترجمه و آشنایی با خالق اثر، پایم را فراتر از ترجمه بگذارم. ادبیات کشور ما هم مثل سینمای ما چنین ظرفیتی را دارد _ مترصد آن روز هستم.

کمالی دهقانی همچنین می‌گوید: وقتی در ایران ادبیات را جدی دنبال می‌کردم، سرخورده می‌شدم از آنکه می‌دیدم بیشتر گفت و گوهایی که درباره یک اثر ادبی در مطبوعات منتشر شده، مصاحبه‌هایی است که با مترجم آن اثر انجام شده یا ترجمه گفت و گویی است که قبلاً توسط یک نشریه خارجی صورت گرفته است. از گفت و گو با مترجم می‌آموختم اما انتظار بیشتری داشتم. همین موضوع مرا واداشت که برای انجام گفت و گوی مستقیم با نویسندگان و هنرمندان مورد علاقه‌ام اقدام کنم، که حاصلش شده مجموعه این سیزده گفت و گو.

عناوین این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: فراتر از ترجمه، ماریوس بارگاس یوسا/وقتی ادبیات قربانی سیاست می‌شود، پل استر/ بدون کلمه ما انسان نبودیم، ای. آل. دکتروف/همه رمان‌ها درباره گذشته‌اند، اریک امانوئل اشمیت/ خرده جنایت‌های مسیو اشمیت، املی نوتومب/ نویسندگی نشانه ترس است، ویسواوا شیمبورسکا/کسی که مثل هیچ کس نیست، جان بارت/ آفرین به تو شهرزاد!، آلن دو باتن/ به احساساتمان خیانت می‌کنیم، تی. سی. بویل/ همانی‌ام که هستم، ایزابل آلنده/ رازی برای پنهان کردن ندارم، آری دلوکا/ بومرنگ همیشه برمی گردد، دیوید لینچ/ دنیا که تغییر می‌کند سینما هم عوض می‌شود، اسماعیل فصیح/ جشن بیکران.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

املی نوتومب معتاد کتاب خواندن است. به سختی می‌شود او را مجبور کرد تا نام نویسنده محبوبش را به زبان بیاورد، می‌گوید: «من خیلی زیاد در زندگی‌ام کتاب خوانده‌ام و نویسندگان زیادی هستند که آن‌ها را می‌ستایم، نویسندگانی چون مارسل پروست، مونتسکیو، دیدرو، استاندل.»

عاشق کارهای هاروکی موراکامی است و البته وقتی درباره حساسیت ژاپنی‌ها به آثار موراکامی حرف می‌زنیم، اظهار بی اطلاعی می‌کند اما می‌گوید: «به هر حال به نظر من هاروکی موراکامی نویسنده فوق العاده ای است و آوازه‌ای هم که به دست آورده واقعاً حقش بوده و در ژاپن هم با موفقیت خوبی روبه رو بوده است.»

نوتومب البته از ادبیات ژاپن هم خوشش می‌آید و آثار میشیما، تانیزاکی و چند تای دیگر از نویسندگان ژاپن را خوانده و از ادبیات جهان هم خیلی‌ها را مثال می زند و سروانتس اسپانیایی و اسکار وایلد را نام می‌برد و می‌گوید: «آن قدر نویسنده وجود دارد که به هیچ وجه نمی‌شود اسم همه‌شان را برد.»

این کتاب با ۲۴۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST